Lars Hallberg berättar om Gammelsvenskby i Ukraina och ett Rotaryprojekt som genomfördes i byn.

Rotary lunch 220927
Egna medlemmar: 26
Gäst: 3 gäster från andra klubbar och 4 övriga gäster
Totalt antal: 33

Dagen lunchpresentation
Under lunchen fortsätter vi med att några klubbmedlemmar presenterar sig. Dagens lunchpresentationer genomfördes idag  av Johan Wetterberg, Arne Rutgersson och Anders Palmgren

Dagens ämne:
Gammalsvenskby kommer av att byn bebos av svenskbybor. De är ättlingar till tvångsförflyttade estlandssvenskar. Vissa talar fortfarande svenska. Efter Sovjetunionens fall har kontakterna med Sverige återupprättats. I början av 2000-talet hade byn 150–200 invånare av svenskt ursprung. Endast några få av dem talar ännu i dag flytande svenska. Gotland har ett vänortsavtal med byn.

Gammalsvenskbys befolkning kom ursprungligen från Dagö, Estland, som till 1721 var en del av Sverige. Flytten från Dagö började i augusti 1782. Cirka 1000 personer påbörjade vandringen och man anlände till det anvisade området nio månader senare. Mer än hälften, främst barn och äldre, dukade under av köld och sjukdomar.

Lars berättar om ett projekt vid Gammelsvenskby. Lars berättar att han träffade borgmästaren och en kvinna vid ett av besöken. Lars berättade då om att Rotary Pietå hade ett projekt och frågade dem vad de ville ha hjälp med. Rotary startade då projektet om vatten men ville då ha samarbete med Rotary i Ukraina Cherson. De samlade tillsammans in 160 000 och fick sedan 160 000 av Rotary International =320 000 kr.

Lars berättar att han har haft 8 resor till Gammelsvensk by. Invånarna i Gammelsvenskby får två timmar svenska i veckan och behåller en del av den svenska traditionen.

Rotary utmärkelse
Karin Nilsson berättar om att Kai fick PHF utmärkelsen vid avslutningen i Låsta. Karin läser motiveringen och Kai får sin nål. Även Margaretha har fått PHF utmärkelsen och får sin nål idag.

Vinlotteriet:
Dagens vinnare av vinlotteriet vanns av Jan-Erik Månsson från Simrishamn.