Östersjön - miljöproblem och lösningar

Malin Kjellin från Sveriges Sportfiske- och Fiskevårdsförbund Sportfiskarna berättar om läget i Östersjön, de största miljöproblemen och vad som görs för att åtgärda dem - med nedslag i sin egen verksamhet.

Verksamheten finansieras med hjälp av medlemsavgifter, söker pengar från svenska myndigheter, EU och sponsring.
Rotary lunch 230307
Medlemmar: 21
Gäster: 5
Totalt 26

Information:
  • Anna Notander informerade om mailet som Guje Östedt-Axelsson skickade ut den 6 mars och som handlar om Rädda östersjön. I mailet finns en länk där du kan signera Östersjökontraktet. Syftet med Östersjökontraktet är att visa sitt stöd genom att försöka göra egna åtgärder för en förbättrad havsmiljö. Vår partner Expedition Rädda Östersjön kommer att lansera Östersjökontraktet på båtmässan "Allt för sjön" torsdagen den 9 mars kl. 17.
  • Mats Bartling info om att han fortfarande väntar svar från Rotary Foundation.

Dagens mikroföredrag:
Dagens Mikroföredrag genomfördes av Christofer Lundgren och som är Domprost och berättade om sig själv och om sitt arbete.

Dagens ämne:
Östersjön - miljöproblem och lösningar

Malin berättar att Sveriges sportfiske- och fiskevårdsförbund jobbar för:
  • Fiskevård
  • Främjande
  • Politisk påverkan
  • Forskning
  • Miljöövervakning

Östersjöns utmaningar:
  • Övergödning
  • Miljögifter och mikroplaster
  • Överfiske
  • Förlust av lekmiljöer för fisk, säl, skarv och spigg

Lekmiljöer för fisk:
  • Våtmarker och sjöar
  • Översvämmande strandängar
  • Grunda vassvikar
  • Strömmande vatten med hårda bottnar

Utdikning och torrläggning:
  • 390 av Stockholms läns 900 sjöar är sänkta
  • 65 helt bortdikade
  • 90 % av våtmarkerna är utdikade
  • Av återstående 10% är bara 14 % hydrologiskt intakta
Mera information, i ord och bild, finns på länken https://svensktfiske.se/

För att bli medlem så gå in på hemsidan: sportfiskarna.se och bli medlem.

Vinnare av dagens vinlotteri:
Mats Bartling