Rotarylunch 2023-02-07
Närvarande 18 medlemmar
Inga gäster.

Mats Bartling presenterade ett projekt för att hjälpa Ukraina som han börjat skissa på. Hans förslag är att Strängnäs Rotaryklubb ska finansiera elgeneratorer till de sjukvårdståg som fraktar sårade från fronten till Lviv. Läkare utan gränser sköter sjukvården på tågen. Generatorerna behövs som reserv när det blir strömavbrott. Förslaget togs väl emot.

För att driva ett projekt krävs tre saker:
  1. Att vi har en pålitlig samarbetspartner. Partner skulle vara en Rotaryklubb i Kiev. Mats har redan haft kontakt med dem genom Oksana som finns här i Strängnäs. De är intresserade av att bli samarbetspartner. Vår klubb blir då internationell sponsor.
  2. Att projektet gör skillnad.
  3. Säkerställd finansiering. Klubbens insats måste vara 30 000 kronor. Då skjuter distriktet r och Rotary Foundation till ytterligare medel. En lista skickades runt som resulterade i att 12 000 kronor redan är garanterade. De medlemmar som inte redan skrivit på får tillfälle att skriva upp sig för en summa på listan vid de kommande tisdagsluncherna.

Klas Hansson var dagens vinnare i vinlotteriet.