Vi  startar upp terminen och välkomnar Annika och Jan-Erik Månsson, som tidigare varit medlemmar i Simrishamns RK, genom att de håller sina egoföredrag gemensamt.

Rotary lunch 230110
23 medlemmar
Inga gäster

Inga mini ego idag.
Roland Lagerbrandt berättar om Kenya, Rotary Doctors. Roland berättar att de har brist på läkare, barn avlider och kvinnor har svårt att föda barn. Projektet Rotary Doctors har genomfört en veckas utbildning för hälsovolontärerna och med stöd från Strängnäs Rotaryklubb. Området i Kenya är drabbat av hunger, torka och vattenbrist. Hälsovolontärerna hjälper, förebygger, ger råd om mat hälsa och hygien och är viktig resurs i byarna. Hälsovolontärerna förebygger på kort och lång sikt och man har sett att spädbarnsdödligheten har minskat. Kostnaden för projektet är 23 000/24 000 kr och Strängnäs Rotaryklubb har ansökt från The Rotary Foundation 11 500 kr, dvs halva summan och inväntar svar.
Roland berättar att en av våra medlemmar Raimo har avlidit. Roland berättade om Raimos bakgrund och om hans engagemang inom Rotary.
Dagens ämne:
Egoföredrag:

Annika Månsson
Annika berättar att hon är född uppvuxen i Göteborg och gick på privat skola/flickskola. Kom in på handelsgymnasiet. Har jobbat sedan 14 års ålder. Jobbade bland annat i bokhandel och på Ytong.
Handelsgymnasiet gick inte så bra då Annika träffade sin kärlek och fick tre barn ganska snabbt och redan innan 25 års ålder. Efter föräldraledighet blev det att arbeta på bank. Den första banken som Annika började arbeta på var Handelsbanken. Sedan blev det bankvärlden i 35 år. I slutet av banktiden jobbade Annika på SE-banken.
198o flytta familjen till Luxemburg och var där i 6 år. Barnen gick på Amerikanskaskolan i Luxemburg. Därefter flyttade de till Stockholm och Annika började jobba inom bland annat Export. När Annika blev 50 bytte hon arbete, men där blev det inte som hon tänkt sig så hon blev sjukskriven och förtidspensionär när hon var 52 år. Annika började då engagera sig i föreningslivet och började med bland annat golf. Annika jobbade bland annat med AA och var där i 19 år och var på mycket konferenser. Idag hjälper Annika sin man Jan-Erik med hans redovisningsbyrå och stöttar upp med bland annat IT. Annika och Jan-Erik lämnade Simrishamn efter 20 år och flyttade då till Strängnäs. Annika kom med i Rotary 2015. De har en hund, tax tillsammans och som hon jobbar mycket med. Annika fyllde just 77 år och som hon säger:
  - har och lever ett härligt liv.

Jan-Erik Månsson

Jan-Erik tog studenten i Skara 1961 och som var en skolstad på den tiden. Jan-Erik sjöng i kör, och tränade i friidrott. Efter studenten blev det lumpen i Skövde och sedan högskola. På den tiden var det inte så många som studerade på högskola. Jan-Erik visste inte vad han ville bli eller vad han skulle studera men det blev till slut historiska institutionen. Han fortsatte sedan med ekonomi och sedan statistik. Jan-Erik började sedan jobba 1966. År 1969 hade han hus i Göteborg, fru, ett barn och bil.
Redan efter 4/5 år satt han med i olika ledningsgrupper inom Sveriges ledande företag. Efter ytterligare 5 år hade han lyckats med att få ett annat stort arbete. Därefter ändrade Jan-Erik inriktning och började med att utbilda godkända revisorer i skattejuridik och det gjorde han länge.
Jan-Erik är duktig på skatter, vilket spred sig bland folk och som sökte sig till Jan-Erik. Därefter började Jan-Erik jobba med allt ifrån små egenföretagare till större bolag. Jan-Erik tog med företaget ner till Skåne och började jobba med Annika inom företaget. Jan-Erik kände att han fick   tid över och började engagera sig i samhället och föreningsliv. Jan-Erik började hjälpa till på en skola och blev sedan rektor på Simrishamns skola. Jan-Erik har därefter jobbat med bostadsrättsföreningar för att hålla sig uppdaterad. Nu går Jan-Erik en kurs på Stockholms universitet i argumentations analys.

Vinlotteriet vanns utav:
Kai Olsson