När man skall svara på den frågan brukar standardsvaret låta ungefär så här:
"Rotary är ett världsomfattande yrkesnätverk med 35.000 klubbar i 220 olika länder". Helt sant, men vem blir intresserad?

Om man i stället fokuserar på vad Rotary faktiskt gör, så blir bilden mer mänsklig och intressant!

Det här är några reflektioner av vår medlem Anna Notander, president i Strängnäs RK under året 2022-2023.

Rotary har 7 olika verksamhetsområden där organisationen kan verka i syfte att göra skillnad för sina medmänniskor, dvs bidra till förbättrade livsvillkor.

Bland verksamheterna märks:

-förhindrande av epidemier och behandling av utbrott.
- utbildning i frågor rörande vatten, sanitet och hygien.
- främjande av mödrars och barns hälsa.
- ökad läskunnighet och basal utbildning.
- fredsbyggande åtgärder och förhindrande av konflikter.

Som exempel kan nämnas

Polio plus, Rotarys största projekt hittills, vilket syftar till att genom massvaccinering av alla barn uppnå global utrotning av polio. Rotary samarbetar med partners i det globala initiativet för Polioutrotning och Bill & Melinda Gates Foundation. Sedan 1988 har drygt 2 miljarder barn vaccinerats och polio har minskat med 99,9 %. Ett fåtal fall återstår, i Pakistan och Afghanistan. För att ett land/område skall förklaras fritt från Polio krävs tre år utan att något nytt fall upptäcks.

Rotary Doctors, verksamt i otillgängliga områden i Kenya, där man utbildar personer i befolkningen i basal sjukvård och med hjälp av ett jeepsystem regelbundet besöker avlägsna byar. I en del byar har man också byggt djupborrade brunnar, som kan ge rent vatten till byborna.

Rotary Peace Centres. Vid Uppsala universitet- och på sex andra ledande universitet på olika platser i världen (Rotary Peace Centres) - erbjuds utbildningsmöjligheter på hög nivå för Rotarys fredsstipendiater. Dessa människor går ofta vidare som ledare i regeringar, ideella organisationer eller inom försvarsmakten, polismyndigheter. Varje år deltar c:a 100 stipendiater från olika länder.

Rotarys Ungdomsutbyte. Som ett led i att öka förståelsen för andra kulturer och förhindra konflikter kan också Rotarys ungdomsutbyte nämnas.
Varje år deltar ett antal ungdomar på gymnasienivå över hela världen i Rotarys utbytesprogram för studenter. Man bor då under ett läsår hos tre olika familjer i värdlandet och går i skolan. Mellan värdfamilj och student skapas i de flesta fall vänskapsband som vara livet ut eller till och med fortsätter ned i nästa generation.

Den senare delen av rubriken löd: vad har jag för nytta av att Rotary finns?

Om man är Rotarian delar man nog den gemenskap och samhörighet som finns i klubben - och vetskapen att man är välkommen till vilken Rotaryklubb som helst i världen. Det är lätt att tilltalas av den samlade kraften i klubben, under mottot ”osjälviskt tjänande” (eller ”service above self”).

Om man inte är Rotarian kan man ju ändå kanske dra nytta av effekterna av Rotarys arbete i ett globalt perspektiv. Utrotning av sjukdomar som t.ex. malaria och polio bidrar ju till upphävd smittorisk globalt sett.

Ökad läskunnighet och basal utbildning leder ofta till lägre födelsetal, vilket i sin tur saktar ner jordens befolkningsökning.
Utbildningen vid Rotarys fredscentra i olika delar av världen kan förhoppningsvis bidra till konfliktlösningar i stället för våld och instabilitet.

Vårt hjälpprojekt för Ukraina

Som avslutning kan nämnas hur en idé och en lokal klubb med hjälp av bidrag från The Rotary Foundation, TRF, kan förverkliga kostsamma projekt.

Strängnäs Rotaryklubb har genom att samla ihop en summa av 74.000 kr  kunnat bidra till behövlig medicinsk utrustning till ett akutsjukhus i Kiev till ett värde av ca 400.000 kr.

Denna multiplikatoreffekt har uppnåtts genom att vårt och ytterligare fem rotarydistrikt samt tre klubbar i olika länder tillsammans med oss lämnat ansenliga bidrag till projektet. Utöver det har TRF "matchat" distriktsbidragen med mer än 150.000 kr. Det kan TRF (The Rotary Foundation) genomföra genom förvaltning av tillgängligt kapital i form av avgifter och gåvor. TRF´s finansieringsmodell, där klubbar och distrikt samt slutligen TRF deltar, mångfaldigar de initiala insatserna för att åstadkomma långsiktiga projekt som gör skillnad.

Att genomföra ett hjälpprojekt av det här formatet är en ganska lång process, med flera parter inblandade. Vår medlem Mats Bartling har varit en envis och uthållig projektledare i vår klubb för Ukrainaprojektet, och fått ovärderlig hjälp också av Åsa Hörnberg som är TRF-ansvarig i vårt distrikt. Engagemanget från medverkande andra distrikt och klubbar måste också nämnas. Projektet är nu i hamn, och den medicinska utrustningen är i full användning på akutsjukhuset i Kiev!

Rotary kan alltså göra skillnad !

Strängnäs 28 dec 2023

Anna Notander, president 2022-2023 (och numera past president)