HENRIK MÖRNER från Riksförbundet frivilliga samhällsarbetare (RFS) reder ut begreppen om vad det innebär att vara god man eller förvaltare. Vad är skillnaden? Vad ingår i uppdraget? Vem kan bli god man eller förvaltare?
RFS är en ideell organisation med cirka 60 lokalföreningar, varav Strängnäs är en. Organisationens 5 500 medlemmar har lagreglerade frivilliguppdrag. Frivilliga samhällsarbetare är samlingsnamnet för alla  uppdragen:  biträdande övervakare, kontaktperson, kontaktfamilj, stödfamilj, stödperson, god man, förvaltare, god man för ensamkommande barn, medförmyndare, särskilt förordnad förmyndare, särskilt förordnad vårdnadshavare.  Det finns ca. 120000 personer i Sverige som har god man eller förvaltare. Ungefär hälften av dessa har en nära anhörig som god man eller förvaltare. Ett godmanskap är ett uppdrag som går ut på att tillvarata en persons juridiska och ekonomiska rättigheter. Ett godmanskap är frivilligt och baseras på samarbete. Godmanskapet utses av tingsrätten och består av 1-3 delar. Bevaka rätt, Förvalta egendom, Sörja för person. Förvaltarskap är en tvångsåtgärd som bara får anordnas av tingsrätten när ett godmanskap inte är tillräckligt. Att stå under förvaltare innebär att man förlorar sin rätt att ingå avtal eller att disponera pengar från sina bankkonton. Att stå under förvaltare betyder dock inte att man är omyndigförklarad. Vem som helst kan ansöka om att bli god man, villkoret är att man inte själv befinner sig i ekonomiskt trångmål i form av betalningsanmärkningar och ärenden hos kronofogden.