Klubblunch 2023-01-17
Johan Hartman, chef för SVT:s samhällskontakter talade om den roll public service ska ha idag.
Närvarande
Medlemmar              22
Gäster                         1
Föredragshållare         1
Summa närvarande   24

Johan Hartman, chef för samhällskontakter på SVT Strategi talade om SVT:s roll på den allt större mediamarknaden. SVT har ett specifikt uppdrag att hålla ett utbud för alla, som bland annat innebär en rad tillgänglighetstjänster som exempelvis textTV och program på minoritetsspråken. Johan framhöll att SVT ska vara en samlingspunkt för gemenskap i Sverige, något som skapar ett gemensamt minne. Två exempel är adventskalendern, som 2022 hade 2,7 miljoner tittare och valvakan 4,2 miljoner tittare. Mot bakgrund av de stora mediajättar som nu finns på marknaden diskuterade han betydelsen av att ha tillgång till svenskt innehåll, på svenska. Säkerhetstänkandet och källkritiken är viktigare än aldrig tidigare.
Han tog också upp SVT:s roll i kris och krig, något som aktualiserats alltmer sedan Drottninggatandramat. SVT har ett beredskapsuppdrag, men det är gammalt och otidsenligt och gäller endast krig, inte andra typer av kriser i landet. Det behöver uppdateras. Viktigt i sådana sammanhang är befolkningens förtroende för SVT, som är högt i förhållande till andra aktörer i Sverige, men också mycket högt i en internationell jämförelse.
Avslutningsvis berörde Johan Hartman den politisering i synen på public service som skett under de senaste åren.

Bengt Gustafsson hälsades välkommen som en ny medlem i klubben och förärades Rotarynålen av president Anna Notander.
Madeleine Brolin Clegg meddelade att vår distriksguvernör, Jan König, blivit sjuk, men att han ändå kommer att så långt som möjligt upprätthålla sin verksamhet som guvernör.

Vinnare i vinlotteriet blev Klas Hansson.