Publicerad av Kai Olsson
Efter en lång process, sedan i december 2022, har Strängnäs Rotaryklubb lyckats samla in 410.000 kronor till hjälp för Ukraina. Strängnäs Tidning uppmärksammade händelsen, och tyckte att det var en "spektakulär insats".

Klubbens medlemmar har varit generösa, och andra bidragsgivare har varit totalt fem Rotarydistrikt i Sverige, sponsorer, klubbar i Baltikum, samt Rotaryklubben i Kiev. Pengarna kommer att användas till medicinsk utrustning på Kyiv Municipal Emergency Hospital.

Ett antal personer har varit inblandade i projektet. Bilden visar projektkoordinator Mats Bartling, Oksana Moroz och vår president Ulf Jansson. Oksana har med sina barn kommit till Strängnäs för något år sedan, och hennes man som är rotarian i Kiev var nyligen president i Rotary Kiev.