Presidenten Eva Petré var glad över att efter flera veckors uppehåll (senast den 17.3) på grund av Covid 19 epidemin kunna hälsa välkommen till ett annorlunda Rotarymöte sen eftermiddag den 12 maj i Gorsingelund.
Före tipspromenaden på den röda slingan (ca 300 meter) som bestod av 10 frågor om rotariana och 10 naturfrågor bjöds medlemmarna på ett glas bubbel.
Väl tillbaka vid stugan dukade var och en upp den medhavda matsäcken på bänkarna vid lägerelden på behörigt avstånd från varandra.
Medan maten avnjöts i trevligt samspråk rättades de inlämnade svaren med följande resultat:
vinnare Johan Wetterberg och övriga pristagare Sofie Rundgren och Mats Bartling som erhöll en flaska cava, en vacker hortensia i kruka resp. en ljushållare. Charlotta Lind vann en flaska champagne för rätt svar på Evas utlysta tävling om antal valpar och kön för hennes hund.

Anders Pohlstrands gav en livfull och intressant skildring av Gorsingelunds historia som följer i sammanfattning:
År 1649 fick Strängnäs borgare Gorsinge by av drottning Kristina. Den delades i upp i tio rotar varav några såldes. Delen som blev Gorsingelund bestod i början av 1900-talet av 200 hektar med en vacker huvudbyggnad som låg precis på den plats vi samlades på med många tillhörande byggnader runt omkring. Delar av gården köptes på 30-talet av ett företag som hade planer på att anlägga en cementfabrik på platsen med kalklinbana från Borsökna. Dessa planer blev dock aldrig realiserade och 1960 revs istället alla byggnader. Strängnäs kommun köpte sedan fastigheten 1964 och äger marken sedan dess.
I slutet på 90-talet började Strängnäs Naturskyddsförening intressera sig för området som då var helt igenväxt med sly. Med hjälp av Studiefrämjandet anordnades många studiecirklar som kretsade kring de höga naturvärden som finns i området och även gårdens intressanta historia som senare sammanfattades i Strängnäs Gilles årsskrift 2004.
Föreningen har haft ett gott samarbete med kommunen som bland annat donerat den lilla stuga som flyttats dit. Tillsammans har man också rensat bort mycket sly och anlagt trevliga stigar. Gorsingelund är numera skyddat som ett Natura 2000-område och nyttjas av många som ett trevligt utflyktsmål, speciellt på våren då blomsterprakten är så vacker.

Alla närvarande, 13 medlemmar och 2 gäster, var mycket glada över detta tillfälle till samvaro trots det kyliga vädret. Kanske en vårutflykt av detta slag skulle kunna bli en tradition för Strängnäs Rotaryklubb.
Karin Nilsson
sekr