Publicerad av Lotta Lind
I strålande sol fick vi en guidning och en kort vandring längs en spännande scen för samtida konst vid kanten av Mälaren.
Vi möts denna varma sensommardag vid Ulvhälls herrgård för att få en guidning i konstparken Ulvhälls Hällar.

Presidenten Kai Olsson hälsar oss välkomna och berättar något om hösten. Vi kommer att fortsätta med utomhusmöten så länge vädret känns behagligt. Därefter får vi se hur vi kan mötas under coronasäkra former. Lokalen på Elsas kantin har vi i alla fall året ut. Presidenten slår ett slag för ClubRunner, Rotarys nya digitala verktyg där vi hittar allt som händer och har hänt i klubben och distriktet. En undersökning görs nu gällande medlemmarnas digitala möjligheter och färdigheter. Ladda ner appen ClubRunner på din smartphone eller logga in på hemsidan, är uppmaningen! Appen är mycket användarvänlig.

Presidenten lämnar ordet till Björn Norberg, som är curator vid Ulvhälls Hällar. Han berättar om hur idén om en konstpark väcktes av herrgårdens ägare Johan Edfeldt. Tillsammans har dessa båda förverkligat konstparken i Strängnäs, som ligger i den gamla trädgården som tidigare tillhört herrgården. Numera ägs marken av kommunen. Marken röjdes från gammalt sly och en drygt 500 meter lång ramp byggdes, nästan som en stig, så att parken skulle bli tillgänglig för alla. Projektet drivs i ett samarbete mellan Ulvhälls herrgård och Nordiska konstförbundet och finansieras bland annat med medel från Allmänna arvsfonden, Sparbanken Rekarne och kommunen. Till parken bjuds varje år in konstnärer att skapa nya verk som kan passa i miljön. En del är mer permanenta inslag medan andra tillfälliga. Konstparken drivs av en förening, helt ideellt.

Vi vandrar ett stycke längs rampen tillsammans med vår guide och stannar till vid ett verk signerat Anastasia Ax. Detta är ett mycket kraftfullt verk av gips, som skapades för Kungliga Dramatiska Teaterns uppsättning av Fedra/Hippolytos. Det krävdes åtskilliga lastbilar för att frakta hit det maffiga verket som harmonierar väl tillsammans med trädens kronor strax bredvid herrgårdens terrass. Vidare lyssnar vi till några ljudinstallationer som kommer från tre skulpturer, skapat av den sydafrikanske konstnären Rodney Palce. En berättelse med avstamp i Puccinis opera Madame Butterfly talar om förhållandet mellan södra Afrika och Europa.

Presidenten tackar Björn Norberg för en givande information om konstparken och överlämnar ett värdebevis om en gåva till Rotary Doctor´s. Programchefen Helena Hallgarn informerar om att vi nästa tisdag träffas på Södra kyrkogården för att där få en guidning i den fina park som kyrkogården är. Veckan därpå kommer vi att träffas i Fogdö och där höra mer om pilgrimsleden.

Därefter får vi själva upptäcka de övriga konstverken i parken innan vi, med lagom avstånd till varandra, intar var och ens medhavda lunch.