Conny Edlund talar om svensk och finsk Nato-medlemskap och dess innebörd i korthet.
Rotary lunch 230131

Medlemmar: 27
Gäster: 4
Totalt 31 personer

Information
Anna Notande påminner om att skicka in en bild till Kai Olsson till Club Runner. Om någon behöver hjälp så hör av er till Kai Olsson så hjälper han till.
Roland Lagerbrandt berättar om slutrapportering från Rotary Doctors i Kenya  där man nu har utbildat hälsovolontärer. Syftet med utbildningen var bland annat att stödja mödrar att ta hand om sina barn och om vad barnen bör äta. Enligt slutrapporten säger man nu att deltagarna har nått sina mål. Dock överskred man budget pga ökade kostnader. Roland Lagerbrandt har ansök om extra pengar från TRF. Lokalt är man nöjd med projektet.

Dagens ämne:
Sverige i en föränderlig säkerhetspolitisk omvärld
Conny Edlund är yrkesofficer och tjänstgör på arméstaben Enköping. Conny kommer att tala om svenskt och finskt Nato-medlemskap och dess innebörd i korthet.
  • Hur förhåller sig säkerhets-, utrikes och försvarspolitik till varandra
  • Svenskt NATO-medlemskap, vad är NATO?
  • Kriget i Ukraina påverkan på den europeiska säkerhetsordningen.
  • Vad kan jag bidra med?

Hur förhåller sig säkerhets-, utrikes och försvarspolitiken till varandra?
Säkerhetspolitik i relation till utrikes och försvarspolitik
Säkerhetspolitik, politik som syftar till att säkra en stats fortbestånd
Generellt kan säkerhetspolitik sammanfattas som alla åtgärder som ett land vidtar för att tillvarata och beskydda sina vitala nationella intressen.

Det svenska exemplet
Regeringens hemsida 2023-01-31:
UD
”Utrikespolitiken handlar om Sveriges förbindelser med och politik gentemot andra länder. Säkerhetspolitiken som är en del av utrikespolitiken”

Statsrådsberedningen
Statsrådsberedningen har ansvar för att leda och samordna arbetet i Regeringskansliet.

Självständiga myndigheter
Självständighetspricipen åtefinns i 12 kapitlet 2 § regeringsformen.

Hot
Definiera begreppet hot
Kapacitet –                    Resurser att göra något
Tillfälle –                       Tillfälle att göra något (tid, rum, resurs)
Intention-                      Viljan att använda resurserna

Finns det KAPACITET att göra otyg mot Sverige och Finland
Finns det TILLFÄLLE?
Finns det INTENTION (avsikt)?

Säkerhetspolitiken syftar till att bevara Sverige och trygghet för medborgarna mot yttre hot.
Utrikes- och försvarspolitiken är delmängder av detta samt andra områden som finanspolitik och utbildning.

Svenskt NATO-medlemskap, vad är Nato?
Syftet med Nato är att garantera frihet och säkerhet för medlemmarna genom politiska och militära medel.
Politiskt – Demografiska värden, samarbete och dialog, bygga förtroende – undvika konflikt.
Militärt – Söker fredliga lösningar, men om det behövs finns det militära mekatmedel – artikel 5
En för alla alla för en (9/11 2001)
En ständig pågående dialog för kollektiv säkerhet och konflikthantering. Dialog för kontinuerliga konsultationer och beslutsfattande i frågor kring säkerhet.
Konsensusbeslut mellan 30 länder.
Sverige och Finland är redan med i konsultationer men inte :
  • Beslut och viss djupare samarbeten.

Egna militära förband?
Ja, för övervakning och förvarning.
Säkerhetspolitiska läget har motiverat att förband nu ställts till Nato förfogande. Förstärkning i Polen, TF i Östersjön, strategiskt flyg.

Militära resurser i Nato
Enligt respektive lands suveräna beslut

Kärnvapen
  • Nato har inga ega kärnvapen
  • Stark politisk kontroll via NPG
  • Enligt respektive lands suveräna beslut ex Norge

Samhällets redundans och uthållighet
  • Svensk krisberedskap monterades ner 1996, 2000, 2004
  • 2008 lades flera myndigheter som hade krishantering som uppgift ned tex Räddningsverket.

Samhällets trovärdighet
  • Hur hanterar vi information idag?
  • Första rapporten är ”alltid” överdriven
  • Känna igen falsk och vilseledande information
  • Tydliga kännetecken för falsk och vilseledande information är att:
*Den är missvisande och ofta har en dold avsikt
*Den riktar in sig på våra sårbarheter och har som syfte att störa och styra den öppna debatten och försvaga tilliten till vårt samhälle.
  • IDENTIFIERA (konstigt) – HANTERA (källkritik)

Vinnaren av dagens vinlotteri:
Dagens vinnare är Karin Nilsson