Jaak Kallak, överstelöjtnant och expert på svensk säkerhetspolitik föreläser i detta så viktiga och högaktuella ämne, detta för 22 personer 19 egna medlemmar och 3 gäster.

Svensk säkerhetspolitik bygger på fyra pelare, biståndspolitik, handelspolitik, utrikespolitik och försvarspolitik.
Jaak gick igenom alla dessa fyra delar och skattade hur stor just denna pelares påverkan är på säkerhetsläget och hur genomsnittlige svenskens syn på den delen i politiken är.
Detta presenteras mer i detalj nedan.

Jaak avslutade med rådet "Håll hårt i kapital och sov gott om nätterna"

Dagens möte började en kvart tidigare än normalt för att vi skulle minnas vår framlidne medlem Lars Johansson som efter en tids sjukdom har lämnat oss.
Karin Nilsson höll en kort, väldigt fin parentation som avslutades med en tyst minut.

Nedan följer Jaaks presentation i korthet.

Bistånds politik
54,7 miljarder om året 5 % av BNP unhcr, wfp och unicef. Påverkan bistånd liten - Fortsatt positiv syn på bistånd.
Omdirigering till Ukraina kommer.

Handelspolitik
Rysslands BNP 2,5 gånger Sverige. Lever på en sak olja och gas som är 74 % av export, 20% vapen resten jordbruk.
EU 57%

1% äger 71% av förmögenhet. Var fjärde hem har ej vatten och avlopp.

Svenska företag lämnar ryska marknaden

Kriget kostar 200 miljarder per dag - de har ej råd.

1,4% av svensk export gick till Ryssland.
Mål ingen olja från Ryssland i Sverige.
Handel stor påverkan - fortsatt osäkerhet.
Drivmedelspriser, mm inflation räntehöjningar

Utrikespolitik
FN EU
FN säkerhetsrådet -> faller så länge Ryssland är en del av. Gör mycket bra i bistånd.

Världlandsstödsavtal Nato - Lissabon föredraget 2009 men ingen organisation -> funkar ej i praktiken. Inga garantier finns.
Samförståndsavtal med Finland 2018 och 2020. Gemensam planering.

Nato het diskussion nästa vecka. Socialdemokraterna vill undvika att Nato medlemskap blir valfråga.
Jaak som yrkesman förespråkar Nato medlemskap, tror och hoppas på positivt beslut.
Utfall stor påverkan - fortsatta samarbeten. Stor osäkerhet om Ryssland finns kvar i nuvarande form.
EU
FN
Nato - bara medlemskap ger garantier.

Försvarspolitik
Totalförsvar som vacklar
Bäst 1972 30 brigader 190 bataljoner
2010 7 bataljoner
2025 3 brigader 20 bataljoner -> 0,7% av landets yta.
Slagkraften är betydligt bättre per bataljon idag men även motståndaren har utvecklats.
Utfall försvar
Stor påverkan för FM - fortsatt uppbyggnad
Flygvapnet är farlig
Flottan liten men farlig
Armen på G

Kommer Ryssland anfalla Sverige? Nej inte i närtid. Finns inte kapacitet.
Vad kommer vi märka? Allt blir dyrare pga ökade priser och inflation som kommer ta fart.
Ökad debatt Nato
Fler får sannolikt njuta sin värnrätt.