MAGNUS BRANDEL samhällsvetare och socionom. Född på Lidingö och sedan 2016 boende på Fogdö utanför Strängnäs. Han har ett förflutet i regeringskansliet som sakkunnig i plan-, energi- och miljöfrågor. Därefter konsult i Svenska Miljöinstitutet IVL och VD i Svenska Torvproducentföreningen.
Magnus Brandel är mycket engagerad i EU-frågor med inriktning på energi och miljö sedan början av 2000-talet. Som pensionär jobbar Magnus vidare som konsult i energifrågor. Han berättade om utvecklingen av svenskklimatpolitik från starten med nobelpristagaren Svante Arrhenius teorier om växthuseffekten och vidare via bildandet av IPCC, införande av koldioxidskatt, Kyotoprotokollet, Miljöbalken och fram till dagens debatt om "Cementaärendet". Magnus Brandel avslutade med några spännande frågeställningar om framtidens klimat och miljömål.