Svensk gastronomi på frammarch. Vår medlem PO Berg som är preses (ordförande) för Måltidsakademien berättar om projekten och vad man vill åstadkomma med dem.

Svensk gastronomi på frammarsch

Rotarylunch 2022-11-15

Närvarande:
Medlemmar              26
Inga gäster
Närvarande totalt      26

Korta lunchpresentationer
Gjordes idag av Sofie Rundgren, Kenneth Larsson och Per Olof Berg.

Dagens föredrag
P.O. Berg, medlem i klubben, talade om Måltidsakademien där han för närvarande är preses. Måltidsakademien verkar för måltider och då ingår inte endast mat och dryck, utan också bordet, dvs, glas, porslin, dukar, servetter mm.

Han berättade om tre projekt han driver i syfte att vitalisera akademien.
  1. Sveriges nya landskapsmåltider.
  2. Stockholm som Europas gastronomihuvudstad 2023.
  3. Tore Wretman-symposiet.

Projektet landskapsmåltider är ett samarbete mellan Måltidsakademien, Gastronomiska akademien, Kungliga Skogs- och lantbruksakademien och Folkets hus- och parkrörelsen. Drivande i de 25 landskapen samt Stockholm har landshövdingarna varit. Det är 3-rättersmåltider som skapats så totalt rör det sig om 80 nya rätter. För Sörmland exempelvis presenterades en nässlesoppa som förrätt, äppelrimmat vildsvin till huvudrätt och rebarberkompott till efterrätt.
Det stora genomslaget är att många landskap satsat på vilt, främst älg, hjort och rådjur. Den fisk som förekom oftast var gös. Till detta var det en mängd olika tillbehör gjorda på mer eller mindre ovanliga ingredienser. Alla de exempel på rätter som P.P. presenterade var nog lite väl komplicerade för oss vanliga människor att anrätta. Alla måltider presenterades för en jury i oktober och de ska presenteras vid Tore Wretmansymposiet.

Anna presenterade den insamling som pågår i Mariefred till förmån för Ukraina. Som ett led i detta hålls en konsert i Mariefreds kyrka fredagen den 18 november klockan 19.00, som hon rekommenderade.

Anna påminde också alla som inte anmält sig till årets Julvesper att göra det så snart som möjligt.