Catharina De Geer och Anders Cassne från Strängnäsbygdens Vänortförening besökte oss idag och berättade om verksamheten med vänorter, hur det är uppbyggt, varför vi har vänorter samt varför och vilka vänorter vi  har.
I dags läget känns arbetet med vänorter synnerligen aktuellt och viktigt.
Vi var totalt tolv gäster på dagens lunch, tio egna medlemmar och våra två gästande föredragshållare.
Totalt har Strängnäs kommun nio vänorter, dessa är fördelade på fem vänortsföreningar och dessa är sedan samlade under Strängnäsbygdens Vänortsförening.
Strängnäsortens vänortsföreningar representerar samtliga vänortsföreningar och representerar dessa i kulturförvaltningen.

Vänortsföreningar etableras fram för alla i tider av kris.
Samtliga nordiska vänorter, två i Finland, en i Danmark och en i Norge etablerades efter andra världskrigets slut.
Estland, Lettland och Polen etablerade man samarbete med 1991 i samband med att dessa änder förklarade sig fria från Ryssland.
De två vänorter vi har i Tyskland har vi dels IK Viljan samt en tysk författare som är begravd i Mariefred att tacka för.
Missionärer och läkare på plats i Kenya "skapade" den vänort vi har i just Kenya.

2023 då Strängnäs firar 500-år skall man bjuda in ordföranden för samtliga vänorter och hoppas att dess skall hålla ett gemensamt föredrag.
En julhälsning är filmad och skall skickas till samtliga vänorter som inbjudan till detta.

Vi fick ta del av den film som man spelat in.