Idag får vi göra ett besök i naturen tillsammans med trenne företagare som visar att 1+1+1 inte är lika med tre, utan mycket mer. Häng med ut! Ute är det nya inne!
Presidenten hälsar oss välkomna till dagens lunchmöte och informerar oss inledningsvis om distriktskonferensen som gick av stapeln i helgen. Gå gärna in på hemsidan och ta del av programmet, uppmanar Kai Olsson oss.

Klubbmästare Johan Wetterberg drar igång ett vinlotteri där vi kan swisha 25 kr per lott.

Därefter lämnar presidenten över till dagens programpunkt, tre egenföretagare som sitter utomhus vid en husvägg och deltar i vårt digitala möte: Monika Örnvall från Emma Grön, Mikael Andersson från Naturkraft Eskilstuna och Johan Herlitz från Kanotkungen. De berättar med stort engagemang om vad de sysslar med i sin vardag. Det var Johan från Kanotkungen som inbjöd till ett samarbete när han hade fått ett större företagen som kund i ett arrangemang kring teambuilding. De var bara fokuserade på tävling och Johan blev mycket besviken. Det var när Johan och Monika var på en gemensam utbildning som de bestämde sig att slå sig ihop i samarbete kring naturupplevelse och mat.

Mikael från Naturkraft vurmar för den styrka vi kan få i skogen och naturen. - Ute är det nya inne, säger han. Fysisk aktivitet på recept och grön rehab är begrepp som kommer mer och mer. Naturen har så positiva egenskaper för återhämtning. Vi skapar inte arrangemang med höghöjdsbanor utan lockar med att bara vara, njuta av lokalproducerad mat. Bär och svamp plockad där vi är och potatis kokt i björksav till exempel. - Vi har så roligt tillsammans och det ger en trygghet till våra gäster, säger Mikael. Gästerna är mycket glada. Kunder kommer åter. Det kan vara kick-off, aw med jobbet, överlevnad, stresshantering och mycket annat. År 2020 vann paketet "Food Journey through the Wilderness" en utmärkelse från 360 Eat Guide Experience, vilket de är mycket stolta över.

Gästerna erbjuds en säsongsbetonad matupplevelse i vildmarken kombinerat med lokalhistoria. Naturkraft erbjuder också skogsbad, där du kan uppleva naturen på ett nytt sätt, med alla dina sinnen. När man gör det med en guide har det dubbel effekt, men var och en kan göra det på egen hand också. Det sänker blodtrycket, minskar stress och ger en känsla av närvaro och samhörighet med naturen. Människor har tappat kontakt med naturen, menar Mikael. Han vill försöka återintressera människor för naturen och förmedla att man kan känna sig trygg.

Det blir många tillfällen till samtal och avkoppling runt elden och axlarna åker ner på människor. Nu i restriktionstid tar de inte in mer än åtta vid varje arrangemang. De är dynamiska i sitt tänkande och kan anpassa konceptet efter beställning från kunden. Man kan även övernatta och de har ett paket på gång med hängmattor och tält. Att sova utomhus ger utslag på blodtrycksmätaren en månad efteråt. De arbetar portabelt och kommer med grillar, bänkar och renskinn till platsen.

Läs gärna mer på www.kanotkungen.se www.emmagron.se  www.natrukrafteskilstuna.se

Guje Axelsson Öhlund delar avslutningsvis med sig av sina erfarenheter från en upplevelse tillsammans med dessa tre företagare i Marvikarna i januari. - Det var en fantastisk upplevelse. Hon uppmuntrar Rotaryklubbarna att gärna anordna möten, familjeaktiviteter, roliga dagar på detta trevliga och goda sätt.

Presidenten Kai Olsson tackar våra gäster naturentusiasterna för att vi fick ta del av deras spännande verksamhet. - Vi ska lägga det på vår hemsida. - Ut i naturen!

Detta möte finns filmat och kunde du inte delta kan du istället titta på det nu i efterhand.

Klubbmästaren förrättar dragning i vinlotteriet, med hjälp av en slumpgenerator. Jeanette Karlsson vinner flaskan.

Programchefen om nästa möte: Vi hade tänkt vara ute, men restriktioner pågår ännu. Det blir ännu ett digitalt möte men programmet är ännu inte klart.