Vi var 16 personer på mötet idag samtliga egna medlemmar.
Vi inledde mötet med att hurra för Lars Forssman som fyllde 90-år i lördags, en av våra äldsta medlemmar tillika honnorär. Den glade vitale Lars agerar under hurrarop fotomodell för denna veckas möte.

Mötet i korthet:
Sammanfattning jazzkonsert
Nästkommande möte samt inbjudan att besöka Tegnerlundens fastighetsbyrå måndag den 16/5, se inbjudan i evenmang.
Sammanslagning mellan strängnäsklubbarna - process samt beslut, presenteras mer i detalj nedan.
Projekt hjälpa Ukrainska flyktingar på Mälarblick, även detta mer i detalj nedan.

Summerade konserten, många delgav sina upplevelser. Summa summarum en väldigt trevlig helg.
Plusresultat omkring 6000:-, tillkommer med stor sannolikhet mer i bidrag på Swish.

Kristi himmelfördsdag, Fogdö rally 15-17, Rolf Persson bjöd in alla.

Barnens träd Jonas Paulman öppet hus hos Tegnérlunden 16/5 kl 18 - öppet hus. Tisdag kl 11 invigning träd som Jeanette skänkt. Föreläsning tisdag lunch.

Sammanslagning Strängnäs Rotaryklubbar
Bisp. Thomas började redan under hösten sondera sammanslagning.
Anledningar: problem att få ihop styrelse som idag endast består av tre personer, få mötesdeltagare och många som går ur klubben.
Frågan har varit uppe hos oss och enkät skickades ut. Svarsfrekvensen var 65 % och alla förutom en ställde sig uteslutande positiva till en sammanslagning.
På våra möte ca 33 % närvaro.
En arbetsgrupp med presidier från de två klubbarna har under hösten och våren jobbat enligt denna process.
Beslut har tagits om en sammanslagning under följande premisser:
Namn Strängnäs Rotaryklubb
Mötesdagen och frekvens tisdag 11.45 varje vecka
Mötesplats Elsas kantin, naskovit har besökts men hittade inga samarbetsalternativ.
Medlemsavgift 1500:-
Styrelse:
President Anna Notander
Vice Staffan Andren
Inkommande vakant
Sekreterare Susanne Byström
Tillträdande sekreterare Kekke Stadin
Skattmästare Ulrika Fredriksson
Programansvarig Eva Petre
Klubbmästare Margaretha Furustrand
PR-chef Hannele Sjö
It ansvarig Kai Olsson
Medlemsansvarig Anders Ihre
TRF ansvarig Roland Lagerbrandt
KOmmande aktiviteter:
3/6 gemensamt styrelsemöte
14/6 presidentskifte = gemensam avslutning

Lars med 55 år i klubben berättade två anekdoter där konflikt uppstått, rökning vid bordet samt kvinnor eller ej i Rotary, 1991 första kvinnan i Strängnäs.

Några ord om flyktingarna på Mälarblick
Eva Petré, Karin Nilsson och Madeleine Clegg Brolin har satt samman en arbetsgrupp som i tätt samarbete med Mälarblick jobbar för att hitta former för hur vi kan bidra och hjälpa till
Ett första möte har hållits med fyra representanter från boende på Mälarblick, en universitetslärare i biologi/kemi, två speciallärare och en förskolelärare samt Oksana från Solö som tolk.
Vad kan vi hjälpa till med, önskemål enligt detta.
Hannele Sjö och Lena Stensgård är vidtalade och båda är poitiva till att hålla stadsvandring.
Studiefrämjandet är vidtalat angående språkträning, vi får låna lokaler och de kan hjälpa till med läromedel, vi kan stå för personella resurser.

Arbetsgruppen uppmanar oss att komma med idéer och om vi har möjlighet komma på nästa möte med Mälarblick som äger rum onsdag 18/5 kl 14.