Strängnäs Rotaryklubbs tisdagslunch den 3 oktober 2023.
Adrietta Stadin, klubbens stipendiat till Rotarys ledarskapsutbildning berättade om kursen och sina upplevelser. I år hölls utbildningen på Briggen Tre kronor och ett tema var miljöfrågor knutna till Östersjön.
Närvarande 15 personer, varav 13 medlemmar och 2 gäster.

Presidenten hälsade alla välkomna och berättade att Strengnäs tidning haft inne en artikel om att Strängnäs Rotaryklubb samlat in mer än 400 000 kronor till Ukraina.

Andrietta Stadin, klubbens stipendiat till Rotarys ledarskapsutbildning berättade om kursen och sina upplevelser. I år hölls utbildningen på Briggen Tre kronor och ett tema var miljöfrågor knutna till Östersjön. Det var 25 stipendiater från fem olika länder med på kursen som hölls på fartyget och några öar i Stockholms skärgård. De fick lära sig om utmaningarna för miljön i Östersjön och vad man kan göra åt dessa. Andrietta berättade också om hur hon kunnat använda dessa kunskaper i sitt arbete med säkerhetsprövningar av personer som ska anställas inom säkerhetsstämplade verksamheter. Här har begreppet "greenwashing" blivit en viktig fråga. Ledarskapsutbildningen hade bland annat fokuserat på hur man kan samarbeta internationellt när organisations- och företagskulturerna skiljer sig mellan olika länder. Det gällde exempelvis aspekter som hierarki, kommunikation och konflikthantering.

Vinlotteriet vanns av Mats Bartling.