Vår president Anna Notander reflekterar över och berättar om sin resa och vilka tankar och upplevelser hon fått med sig.

ROTARY LUNCH 230425
Medlemmar: 30
Gäster: 2
Totalt: 32

Info:
Madeleine Brolin Clegg berättar om:
  • Briggen Tre Kronor då det finns en kampanj /erbjudande tillsammans med Rotary. Gå in och kolla på hemsidan eller kontakta Madeleine.
  • Gustav Vasa spelen 6 juni. Gå in på Rotary och/eller hitta biljetter på Tikster. Gustav Vasa spelen bjuder på musik, dans och sång blandat. Vill någon vara med och sjunga så hör av er till Madeleine.

Dagens ämne:
Anna Notander berättar om sin resa från Sydney till Nya Zeeland. En av Annas bucket list.

Resan startade 7 februari och landade i Melbourne den 8 februari. Melbourne bjöd på sol och värme. Melbourne har stora grönområden, botaniska trädgårdar, skyskrapor som skymtar i bakgrunden och floden Yarra som rinner genom Melbourne. Därefter bar det iväg till Sydney och besök på operahuset och som har varit med på världsarvslistan sedan 1987. Dansken Jorn Utzon är arkitekten till byggnaden och som invigdes 1973. Byggnaden ger en illusion av segel och som är klädda med kliniker/kakel från Höganäs. I Sydney bor det ca 5 miljoner människor.

Från Sydney Harbour tog de en stor båt/kryssningsfartyg ut till havs. Båten kan ta ca 3 700 passagerare samt besättning 1500 personer = 5000 personer. Efter ett par dagar kom de till Milford Sound, en fjord i Nya Zeeland. Resan fortsatte sedan vidare till Mount Cook och som ligger i en bergskedja. Andra platser på Nya Zeeland som Anna besökte var:
  • Solander Island – en  ögrupp
  • Staden Dunedin
  • Huvudstaden Wellington
  • Staden Tauranga

Sedan bar båtresan åter tillbaka till Australien och som tog ca två dagar. På båten kunde man bland annat spela golf och bada och sola.

Vinnare av vinlotteriet:
Catharina Larson