Dagens föredragshållare är Anna Bogren från Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö AB.
Närvarande: 10 personer och 3 gäster

President Karin Nilsson berättade om vattenveckan i Länsstyrelsens regi. Syftet är att lyfta fram vattnets betydelse. På styrelsemötet kom man fram till att ha en värd till varje möte. Vår klubbmästare Lotta Lind har gjort en lista att anmäla sig till. Det finns en checklista som stöd. 18 november fyller klubben 75 år. Återkommer om program för firande. Hannele Sjö och Anna Notande berättar om vattenveckan. Folder Rena Mälaren delades ut.

Dagens föredragshållare Anna Bogren från Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö AB: Anna jobbar med vatten och avloppsreningsverk. Fokus idag är på avloppsrening. Avloppsrening i Strängnäs kommun Sevab är huvudman för vatten och avlopp i Strängnäs och kommunicerar med flera styrleser vid förändringar. Det är 600 anställda och 70 personer arbetar med vatten och avlopp Anna visar power point på EEMS organisation från VD till:
• Service
• Marknad och försäljning
• Elnät och stadsnät
• Vatten och avlopp
• Energi och återvinnning
Avloppsledningsnät i Strängnäs kommun:
• 40 mil avloppsledning
• 76 pumpstationer
• 651 villapumpsstationer
Reningsverk är byggda för att ta emot och rena spillvatten från hushåll. Såsom:
• Toaletter
• Bad och dusch
• Disk
• Tvättmaskiner
Allt annat försvårar reningen, orsakar extra arbete och skadar naturen. Anna visar en bild på avloppsreningsverkens utveckling från 1940-2010 samt en bild på rening på Strängnäs och Mariefreds reningsverk 2020. Försedimentering avlägsnar partiklar i form av slam. Slam blir biogas till fordon. Anna berättar att det finns biobäddar som tar hand om biologiskt avfall. Kemsisk rening tar bort fosfor och slam. Strängnäs våtmark tar bort kväve och fosfor. Anna visar en bild på vattnets och avloppets kretslopp. Framtida utmaningar:
• Omhändertagande av slam i enlighet med miljötillstånd
• Nedläggning av MARV (Mariefreds ReningsVerk) och fler invånare i kommunen kräver utökad kapacitet i SARV (Strängnäs ReningVerk) - Ny mekanisk rening och förbehandling
• Skärpta utsläppskrav - Utökad biologisk och kemisk rening
• Nya reningssteg för lämedelsrester och andra mikroföroreningar
• Klimatförändringar Hur står sig avloppsreningsverken i Sverige i förhållande till övriga världen? Sverige är ej världsledande utan det är Holland och Tyskland för att de är bättre på slam och läkemedelshantering.