President Anna Notander och hennes styrelse presenterar sig och delger er tankar kring det nya rotaryåret i vår nya, fina klubb.

Rotary lunch 220830
19 egna medlemma
1 gäst
Totalt 20 personer

Information från presidenten
Anna info om att köpa julkort för att stödja välgörande ändamål inom Rotary.

Anna info om Rotarys hedersmedlem Kjell Kvidal och som har varit medlem i Rotary i över 52 år och fyllde 95 år i våras har gått bort. Anna efterforskar datum för begravning för att lämna en bukett.

Presentation av styrelsen
President: Anna Notander
Anna berättar om sin bakgrund med rötter i Hälsingland och arbetsliv som narkosläkare. Anna gillar musik och dansar gärna till popmusik och golf. Är rädd för ormar och tandläkare.

Vice President: Staffan Andrén
Staffan har varit medlem i Rotary i drygt 18 år. Staffan är ordförande för Röda korset i Mariefred.

Programchef: Eva Petré
Eva är ekonom och egen företagare sedan 2008 inom bygg och bilbransch. Eva blev Rotary medlem 2009 och har haft en hel del styrelseuppdrag samt har gått RLI utb. Eva var i Hamburg på Distriktskonferensen tillsammans med Jeanette. Eva är vår nästa års distriktssekreterare. Eva har två barn och barnbarn och tycker om att vandra, resa, yoga och sjunga i kör.

Medlemsansvarig: Anders Ihre
Anders är uppvuxen i Stockholm, men bor numera på Äleby gård med sin fru och tillsammans har de 4 söner. Anders är pensionär, men har jobbat med marknadsföring och bemanning. Anders spelar golf, åker skidor, seglar och har intresse av gamla militärmopedbåtar. Anders har varit Rotarymedlem 2018. Anders stöttar med att hitta nya medlemmar och har deltagit i olika projekt.

Klubbmästare: Margareta Furustrand
Margareta är Strängnäsflicka och född i nabbviken och gift med Dennis. Margareta har jobbat inom försvarsmakten och som lärare inom vuxen utb och grundskolan. Margareta har politiska uppdrag som hon nu håller på att avsluta.

Inkommande sekreterare: Kekke Stadin
Kekke har varit medlem i Rotary i ett år. Kekke är professor i historia och ägnar sig åt kulturhistoria och manlighet. Kekke kommer från Medelpad och har bott i Uppsala. Kekke har jobbat på skolor, högskola och universitet i hela sitt liv. Kekke berättar att forskare kräver nyfikenhet och uthållighet. Kekke gillar att röra på sig såsom golf, gymmet och löptränar. Kekke har fyra döttrar och 5 barnbarn.

Sekreterare: Susanne Byström
Susanne arbetar på Arbetsförmedlingen Eskilstuna. Susanne har som målsättning att få ut protokollen från lunchmötena så snart som möjligt.

Allmän info
Johan Wetterberg berättar om utbytesstudent Zack som gärna vill hänga på intressanta besök/händelser. Överenskommet att vi Rotarymedlemmar hör av oss till Johan om vi har något intressant som Zack skulle kunna hänga med på.

Ukraina
Karin och Oksana berättar om arbetet hjälpverksamhet för Ukrainarna. Det finns 200 personer som behöver språkstöd. Rotary har genomfört gemensamma evenemang och som har genererat pengar till Ukrainarna i Strängnäs. Oksana har varit hos oss tidigare och berättat om hennes roll med att hjälpa Ukrainarna att med komma in på arbetsmarknaden. Oksana berättar att hon blev inspirerad av Strängnäs/Fogdös engagemang och som försöker hjälpa personerna till studier. Karin och Oksana berättar att 56 personer kommer nu att få stöd att bli integrerade i samhället och in på arbetsmarknaden.

Till nästa program:
V och MP  kommer och informerar om deras politik.

Vinlotteriet:
Dagens vinst gick till Susanne Byström