Idag gästas vi av Strängnäs kommuns kulturchef Krister Hermansson och chefen för scen och kulturproduktion Anders Lorents Pantzar, som presenterar planer för ett nytt kulturcentrum i Strängnäs.
Närvarande: 11 egna medlemmar och 2 gäster

President Karin Nilsson info om vattenvecka och om skräpdykning lördagen den 4 september kl 11-13. Rotary finns i ett tält på den öppna platsen, Västerviken (mellan Riva och bodarna). Sven Axelsson kommer att vara konferenciär.
Syftet: Vad som kan finnas i vårt dricksvatten – Mälaren.
Strängnäs kommun hjälper till med container för skräp. Skräpet kommer skulptörer att ta hand om för att göra något kreativt av.

Tisdagen den 17 augusti så var några av våra Rotarianer med och seglade med Briggen Tre kronor. Anna Notander var en av deltagarna och som kommer att skriva om seglingen och som kommer med till nästa nyhetsbrev.

Karin Nilsson nämnde om RLI – The Rotary Leadership Institut och som är en utbildning med syfte att utbilda rotarianer att bli bättre ledare i sin klubb och i sitt distrikt genom att ge grundläggande kunskaper om Rotary. Denna höst är RLI en digital utbildning.

Dagens ämne: Kulturcentrum
Ett inriktningsbeslut finns att uppföra ett kulturcentrum i kvarteret Trekanten, vid Multeum.
Föredragshållare: Christer Hermansson Kulturchef och Anders Lorentz Pantzar

Bakgrund:
Erbjuda invånarna i Strängnäs ett tillgängligt kulturutbud

Idag finns 40 kulturföreningar i Strängnäs.

Kulturnämnden tog beslut om att utreda förutsättningarna för ett kulturcentrum i Strängnäs. Detta för att:
  • Hyreskontraktet på Thomas aren går ut 2024,
  • Strängnäs stad saknar en kommunal kulturmötesplats
  • Befolkningen ökar stadigt med ca 2% varje år
  • Behoven, kraven och förväntningarna  ökar i takt med hur samhället utvecklas
  • Barnkonventionen har blivit lag

Utredningen av Kulturcentrum är baserat på Agenda 2030 och de globala målen Här finns målen som social hållbarhet. Syftet är att:
  • Mötas och finnas i ett sammanhang.
  • Agera för vår miljö (hur vi använder våra lokaler)
  • Ekonomisk effektivitet genom att använda de resurser som finns inom kommunen
Som det ser ut idag så är kulturnämndens verksamheter utspridda på flera lokaler såsom bibliotek, kukturskola, fritidsgård och scenkultur. Flera av lokalerna är inte anpassade och den fysiska tillgängligheten är inte anpassad för till exempel personer med rörelsehinder. Dessutom så går avtalet med Thomas Arena ut 2024. Badhus och idrottshall kommer att flyttas till idrotts- och rekreationsområdet Larslunda. De ekonomiska förutsättningarna till det nya kulturcentrum är 170 miljoner och ska stå klart 2027.