Klippdassarna - Min första roman
Björn Eklund, före detta medlem i vår klubb innan flytt till annan ort, började skriva på en bok när han var 19 år. Det var en uppgörelse med skoltiden och funderingar inför framtiden. Universitetsstudier, frilansjobb och flickvän gjorde att tiden krympte för bokskrivande. Det blev många böcker under kommande år men mest faktaböcker - ingen roman. Trots många flyttningar hängde manuset med och genom ett lite lugnare liv som senior och även pandemin, återuppväcktes tankarna på boken, som kunde uppdateras och bli färdig förra hösten. Boken heter "Klippdassarna".
Rotary lunch 230314
Medlemmar: 26
Gäster: 1
Antal: 27

Dagens info:
  • Anna Notander informerar om att titta i vår clubbrunner (CR) app. Se till att få till ett foto och skicka till Kai så ordnar han det.

• Mariefred Rotaryklubb arrangerar, tillsammans med Svenska kyrkan, en stödkonsert för Ukraina söndagen den 23 april kl 15.00 i Mariefreds kyrka. Den välrenommerade gruppen Jesses New Orleans Band spelar tillsammans med prisbelönta kanadensiska gospel/jazzsångerskan Kiralina Salandy, numera bosatt i Sverige. Biljetter kostar 250 kr och kan bokas genom att maila till mrkevenemang@gmail.com eller kan köpas hos Lindblads ur och optik.

• Den 6 maj är det Rotarydagen Oxelösund mellan kl 10-15. Hela distriktet är inbjudna. Rotarydagen är helt gratis och ta gärna med dig familjen, men du behöver gå in och anmäla dig. Dagen bjuder på en skräpplockningsaktivitet längs "Kulturstigen" i enlighet med vattenintresse bland distriktets klubbar. Distriktet bjuder på enkel utomhuslunch och fika. Se inbjudan i din mail.

• Mats Bartling ger oss en uppdatering om Ukraina projektet. Tyvärr har Rotary Foundations sagt nej för att det lyder under ett militärt projekt. TRF ansvarig och Mats Bartling kommer att ha ett Zoom möte med Rotary i Kiev för att modifiera projektet.

Dagens ämne:

Klippdassarna : en berättelse från fordom
Björn har varit med i klubben tidigare, men flyttade för 3 år sedan till Lidingö och har haft ett antal funktioner inom Rotary. Om några veckor kommer Björn flytta tillbaka till Lund.
Björn berättar om boken Klippdassarna. Att tala om att skriva:
Den här boken utspelar sig i staden Lund. Björn gick sin skoltid och även universitetet i Lund på 1960 talet. På den tiden fanns jobb. Björn började skriva i tidningar och det var bra betalt. Under tiden Björn studerade så skrev han också i bland annat Skånskadagbladet. Björn blev sedan värvad till Sydsvenskan. Björn flyttade från Lund och var då klar jur kand och började med galoppsport. Under sina studier på universitetet började han med sin första roman. Skrivandet upphörde under början av arbetslivet pga tidsbrist. Björn plockade fram sitt gamla manus för ca10 år sedan och sedan har Björn skrivit tidvis och boken kom ut via bokförlaget Virens förlag AB.

Ett smakprov från boken:
Ett år, någonstans i början av 60-talet, innan studentuppror, Vietnamdemonstrationer och ungdomsmode. Vi får följa Arn – uppkallad efter en prins i en tecknad serie om vikingar – på väg att ta klivet ut i vuxenlivet. De bevarande och förtryckande krafterna i samhället symboliseras av klippdassarna, som med ett bibliskt uttryck beskrivs som ”ett folk med ringa kraft men i klippan bygga de sig hus, och de förmörka människornas sinnen”. De kan vara lärare, politiker, även föräldrar. Arn hade kommit till den ålder när man börjar fundera på meningen med livet. Vilket bara den kan göra som slipper bekymra sig för tillgången till mat, tak över huvudet och sysselsättning. På de områdena hade Arn inget att oroa sig för. Men räcker det?

Dagens vinnare vinlotteriet:
Anders Palmblad