Vi avslutar terminen så som vi började; med egoföredrag. Vår allra nyaste medlem Bengt Gustafsson presenterar smått och gott från privat- och arbetsliv.

ROTARY LUNCH 230530
Medlemmar: 29
Gäster: 25
Totalt: 4

Info:
Sörmlandsläger
Anna informerar om att det är Sörmlandsläger, folkhögskola, utanför Trosa den 17 juni och hämta den 22 juni. Strängnäs Rotaryklubb har lovat att skjutsa dessa dagar. Reunion även 2 september och då samma sak. Det behövs två frivilliga personer varav Anna själv ställer upp. Karin Nilsson anm sig också till att skjutsa/åka med. Frågan är därmed löst.

Ukrainaprojektet
Mats Bartling uppdaterar om Ukraina projektet. Mats berättar att det ekonomiska målet nu är uppnått. Bidragsgivare från 4 olika distrikt utöver vårt eget distrikt är:
  1. Nordligaste distriktet 2320
  2. Södra Blekinge
  3.  Midnatts distriktet
  4. Distrikt 2410
Sedan har även Ukraina distriktet skänkt pengar.
Egna pengar 53 000 kr. Bidrag från Domkyrkoförsamlingen 5 000 kr och från Odd Fellow 10.000 kr = 68 000 eller 6 800 dollar. Ukraina skänker 500 dollar. Lettland Riga Hansa 250 dollar och deras vänklubb 250 dollar. Uppfyller nu kriterierna för ersättning från Rotary Foundation.
Pengarna räcker nu till bronkoskop och en koldioxid sulfator.

Kammarmusikfestival 16-28 juni
Info om Kammarmusikfestival i Eskilstuna, Skensta Theater 16-28 juni, se program på Skensta Theater, Skensta Kulturförening.
Biljettbokning: Kulturbiljetter.se

Trosa 10 juni
10 juni Trosa marknad. Monter som säljer och alla pengar går åt Rädda Östersjön projektet, jobbar ihop med kommunens alla skolor.

Vasaspelet ger ”Fru Marianne och herr Wasa”
Spelplats: Vid Domkyrkan Strängnäs
Premiär 6 juni och  sedan föreställningar till och med den 11 juni.
Info: Vasaspelet.se
Biljetter säljs på: Tickster.se

Dagens ämne:

Född 1955 i Flen. Flen som är känd för ”Violen från Flen”, där kungen och drottningen har sitt sommarställe och där GB glassen görs.
Bengts pappa drev radio / tv affär, mamma var hemma samt syskon. Bengt gick i skola i Flen upp till 9:an och blev sedan bussad till Katrineholm och gick Naturvetenskaplig linje.
Bott och jobbat i Stockholm och i Skövde. Träffade sin fru Birgitta 1995, gifte sig 1996, fick barn 1997 Anna och sedan Klara som båda studerar. Bor på Bergvägen. Intresse, läsa böcker och i första hand deckare såsom Jo Nesbø.
Har jobbat på Försvarsmakten och jobbar nu lite på Fortifikationsverken i Eskilstuna. Efter muck från P10 fortsatte sedan Bengt inom Försvarsmakten i 47 år. Under åren 1974-1986 utbildade Bengt soldater. Gick sedan militärskola 1986 i Stockholm och sedan statlig tjänst och jobbat med bla ekonomi. Bengt har även jobbat en del utomlands bland annat i, Beirut, Kairo, Tel Aviv och Jerusalem.
Bengt gläds åt yrkeslivets kamratskap, bemötande av människor och känner sig nöjd med sitt yrkesval och fina minnen.
Genom jobbet träffade Bengt Staffan Andrén och som tog med Bengt som gäst till Rotary.

Dagens vinnare i vinlotteriet:
Bengt Gustavsson