För andra gången denna vår präglad av påbudet om social distans har Strängnäs Rotaryklubb arrangerat ett medlemsmöte ute i det fria. Tisdagen den 26 maj samlades vi i Månssons trädgård, ett grönområde nedanför domkyrkan, för att avnjuta medhavd matsäck och lyssna till ett intressant föredrag om trädgårdens historia.
Strängnäs Rotaryklubb inbjöd tisdagen den 26 maj till ytterligare ett lunchmöte ute i det fria som en konsekvens av den rådande covid19-epidemin, nu i Månssons trädgård nedanför Strängnäs domkyrka.
Presidenten Eva Petré hälsade 17 medlemmar och 2 gäster välkomna i det gröna denna soliga sommardag med ljuvliga dofter från en prunkande syrenhäck.
Innan de medhavda pick-nickkorgarna avnjöts i livligt samspråk men på behörigt avstånd från varandra berättade Lena Stensgård, medlem i Bisp Thomas Rotaryklubb och bland annat stans greeter, om platsens historia och anläggandet av den nuvarande örtagården.

Sedan 1400-talet har marken brukats som kunglig trädgård– bland annat munkäpplen skickades härifrån till Gustav Vasas hov berättade Lena Stensgård – och för ärkebiskopens hushåll. Marken var då känd som Ärkebiskopens trädgård.
Under första halvan av 1900-talet hade trädgårdsmästare Månsson hand om trädgården som då i folkmun kom att kallas Månssons trädgård.
I början av 1990-talet anlades också en örtagård som Lena Stensgård, då nyinflyttad till Strängnäs, blev ansvarig för. Som projektledare för ett under årens lopp stort antal personer, ALU-arbetare, satta i arbetsmarknadspolitiska åtgärder, ledde Lena utformningen av den imponerande kryddgård som allmänheten kan lära från och njuta av. Örtagården sköts nu av frivilliga krafter.
Under många år firade Strängnäsbor och inresta Valborg i Månssons trädgård men denna tradition tog slut sedan ett pojkbusstreck med glödande pinnar instuckna i torra träd orsakade en kraftig brand.
Sammankomsten avslutades med en guidad vandring genom prydligt arrangerade bäddar av libbsticka, salvia, timjan, rosmarin och otaliga andra kryddväxter tydligt angivna på namnskyltar på svenska och latin. Som en särskild hommage till Rotary kunde en stenslinga i form av ett S i ena änden av kryddgården beskådas, anlagd av en Rotarystipendiat.
Presidenten tackade Lena Stensgård med ett värdebevis och alla deltagare för mycket trevlig samvaro.
2019/2020 års sista lunchmöte med presidentskifte äger rum den 9 juni på Låsta.