Denna tisdag gästas vår klubb av områdeschefen på Samhall, Martin Lärnestad. Med stort engagemang för sitt arbete ger han oss en inblick i Samhalls fina verksamhet.
Vi möts som bekant numera varannan tisdag via det digitala verktyget Zoom. Idag var 17 rotarianer samlade, varav 16 från vår klubb och en gäst från annan klubb. Därtill kom vår föredragshållare.

President Kai hälsar oss välkomna och gläds åt alla som hittar till våra möten. Programchef Helena presenterar dagens föredragshållare, Martin Lärnestad som är en av två områdeschefer på Samhall i Strängnäs.

Martin låter oss få veta följande: Samhall ägs till 100 % av staten. Syftet är att människor med någon form av funktionsvariation ska få en möjlighet att komma in i samhället. I hela landet har Samhall ca 28 000 anställda. För att detta ska fungera krävs kunder som anlitar dem. De senaste 10-15 åren har en omställning skett mot ett arbete helt och hållet utåt mot kunderna, som oftast är olika företag. I Samhall Strängnäs arbetar i dagsläget 75 tillsvidareanställda och sju LFU-anställda (unga som haft svårt att komma in i samhället). Därtill kommer fem personer som arbetstränar och som Arbetsförmedlingen sedan vill ha en bedömning av innan de går vidare till andra arbetsgivare.

De områden som Martin basar över är fastighetsskötsel, renhållning, kylmatsdistribution, branschlösning (lager och logistik) samt lokalvård. När det gäller det senare handlar det om städning av kontor, affärer och trappuppgångar. - "Utan oss stannar Strängnäs och utan oss stannar Sverige", säger Martin lite skämtsamt men med visst allvar. Han ger ett exempel: "På Arlanda sysselsätter vi 500 personer." När han tänker framåt ser han en utvecklingspotential i att avlasta hemtjänsten med till exempel promenader, som de inte hinner med.

Martin får frågan om konceptet är typiskt svenskt eller om det finns i till exempel andra nordiska länder. "Vi är unika", svarar Martin. Samhall Sverige får två-tre påringningar varje vecka med frågan om hur vi lyckas med detta. Både Kina och Japan är intresserade av studiebesök när pandemin är över. En viss kritik får de ibland från konkurrenter mot att de bemannar upp för mycket och undergräver spelet om konkurrensen, men de har aldrig blivit fällda för det.

Martins mål är att få människor att sluta på Samhall. Fyra personer från Samhall Strängnäs ska lämna dem varje år. Det är målet från dag 1 av en anställning, vilket Martin berättar för både anställa och kunder. De har gott samarbete med Arbetsförmedlingen. Martin "skannar" också kunderna och undersöker vad de har för behov. Kanske går det att skräddarsy en anställning utifrån deras behov.  Han ska alltid plocka bort de bästa - då har de fått ett annat jobb och då bjuder han på tårta. Under tiden de är anställda genomgår de Samhallskolan som är ett internt utvecklingsprogram. Samhall eftersträvar att ingen ska känna stress på jobbet. De arbetar väldigt mycket med människan i fokus. Människor har olika behov och Martin vädjar: "Döm inte ett Samhallgäng du åker förbi, om de 'bara står och hänger'. "Du vet inte deras särskilda behov. De har kanske just lärt sig att gå upp på morgonen och klä på sig."

En sak som Martin också vill framhålla är att Samhall Strängnäs tänker lokalt och stödjer lokala företag vid inköp av växter och dylikt.

Presidenten och programchefen tackar Martin Lärnestad för ett mycket informativt föredrag. Kai uppmanar oss att fundera över vilken gäst vi vill invitera till våra möten, kanske en potentiell framtida medlem? Helena uppmanar oss att mejla henne om vi vill använda fem minuter av ett kommande möten att berätta något om oss själva, allt i nätverkande syfte.