Tretton medlemmar kom idag för att umgås och lyssna på vår medlem Anders Pohlstrand när han berättade om Gorsingelund.

I slutet på 90-talet började Strängnäs Naturskyddsförening intressera sig för området. Med hjälp av Studiefrämjandet anordnades många studiecirklar som kretsade kring de höga naturvärden som finns i området och även gårdens intressanta historia som senare sammanfattades i Strängnäs Gilles årsskrift 2004.

År 1649 fick Strängnäs borgare Gorsinge by av drottning Kristina. Den delades i upp i tio rotar. Delen som blev Gorsingelund bestod i början av 1900-talet av 200 hektar med en vacker huvudbyggnad som låg precis på den plats vi samlades på med många tillhörande byggnader runt omkring. Delar av gården köptes på 1946 av ett företag som hade planer på att anlägga en cementfabrik på platsen med kalklinbana från Borsökna i Barva. Dessa planer blev dock aldrig realiserade och 1960 revs istället alla byggnader. Strängnäs kommun köpte sedan fastigheten 1964 och äger marken sedan dess.

Föreningen har haft ett gott samarbete med kommunen som bland annat donerat den lilla stuga som flyttats dit. Tillsammans har man också rensat bort mycket sly och anlagt trevliga stigar. Gorsingelund är numera skyddat som ett Natura 2000-område och nyttjas av många som ett trevligt utflyktsmål, speciellt på våren då blomsterprakten är så vacker.

Vid mötet arrangerades vinlotteri, där vinnarna blev Kai Olsson och Anders Pohlstrand.
Det anordnades en tipspromenad med 13 frågor där det blev tre vinnare med 11 rätt. Via en utslagsfråga som gick ut på att gissa antalet skruvar i en burk korades vinnarna enligt följande.
  1. Kai Olsson
  2. Anna Notander