Vid dagens lunchmöte tar vår medlem Karin Nilsson oss med på en resa genom Europa och det skolsystem som erbjuds barn till anställda inom EU:s organ. 
Presidenten hälsar oss välkomna till dagens digitala möte som lockat 16 deltagare, samtliga egna medlemmar. Han tipsar oss om att gå in på distriktets hemsida och ta del av andra klubbars digitala möten. Han puffar särskilt för föredraget Can Rotary help saving the Planet? Gå gärna in på distrikt 2370:s hemsida och botanisera bland flera intressanta föredrag. Ett annat intressant föredrag att ta del av (i artikelform) är Stockholm Citys möte med Carl-Wilhelm Stenhammar den 12 januari. Carl-Wilhelm var president för Rotary International 2005-2006, en av endast två svenskar som innehaft den positionen. Med detta sagt lämnar presidenten över ordet till dagens föredragshållare. 
 
 
Vår medlem och inkommande president Karin Nilsson har arbetat som inspektör inom den svenska sektionen av Europaskolorna, utsänd av Skolverket. Idag delar hon med sig av hur verksamheten fungerar i Europaskolorna, något som inte ska blandas ihop med Strängnäs egen Europaskolan vilken ju är en friskola med europainriktning som inte har något som helst att göra med ämnet för dagens föredrag.   
 
Det här skolsystemet bildades strax efter andra världskriget och var en del i europaprojektet att trygga freden. Den första Europaskolan bildades i Luxemburg 1953. Skolorna har till syfte att utveckla en "europeisk identitet" samtidigt som modersmålet bevaras. Europaskolorna är 13 till antalet och finns idag i sju länder där större EU-organ finns lokaliserade. Totalt antal elever är ca 30 000, varav 550 är svenskar. Europaskolornas verksamhet omfattar nivåerna förskola, grundskola och gymnasieskola och skolgången vid respektive skola bedrivs på flera olika av EU:s officiella språk. Systemet är till stora delar byggt utifrån den franska skolgången. Undervisningens tyngdpunkt ligger på modersmål, matematik och främmande språk. Dessutom är konst, musik, sport, och religion/etik viktiga ämnen. Alla elever som är barn till personer som tjänstgör inom EU-organ är garanterade undervisning i modersmålet. Alla elever går samma program men valmöjligheter finns inom programmet. Eleverna deltar i flera olika sorters projekt som ger stort utbyte och nätverk över hela Europa. Reglerna är ganska strikta och disciplinen är stram. När du tar examen avlägger du fem skriftliga prov och tre muntliga.
 
 
Det är attraktivt att arbeta som lärare på dessa skolor medan det idag råder brist på lärare i den svenska skolan. I Karins arbete som inspektör har ingått att ge råd och support, utveckla arbetet, utvärdera och ansvara för fortbildning. Karin har också fungerat som Art Inspector, vilket inneburit att hon haft särskilt ansvar för konstutbildningen för samtliga elever. I högsta styrningen för skolorna finns ministrar från utbildningsdepartementen i alla medlemsländerna, representant från EU-kommissionen, lärar- och föräldrarepresentant. För varje år väljs också en president. 
 
Det var ett föredrag inom ett väldigt intressant område. Som vanligt med föredragen inom Rotary vidgade det våra vyer och vi tackar Karin som med bravur genomförde sitt föredrag, trots de tekniska problemen med uppkopplingen.