Föreningen Starka händer engagerar för närvarande 50 volontärer i Strängnäs kommun, i syfte att bryta isolering och verka för integration av såväl nyanlända som människor vars hem varit här en längre tid.
Vid lunchen deltar 13 egna medlemmar plus vår gäst Mohamad Allatif som, tillsammans med Madeleine Clegg Brolin, idag berättar om Starka händer. Föreningen Starka händer bildades i augusti i år i syfte bygga broar och bryta isolering, bland annat genom att ordna aktiviteter för att stödja integration i vår kommun. Idén föddes ur projektet Grannar hjälper grannar, som bildades då pandemin bröt ut i våras. Grannar hjälper grannar handlade mest om att hjälpa människor som behövde hjälp att handla mat. Föreningen Starka händer bildades genom att Mohamad tog kontakt med människor han kände i Strängnäs. I styrelsen sitter människor från en rad olika länder.

”Flera vet inte vad en förening är för något. Många är isolerade i sina hem trots att de varit här i flera år. De vet inte hur de kan komma in i samhället. Vi vill hjälpa dem” säger Mohamad. Flera familjer har bott länge här i Sverige men har ingen kontakt med någon. Starka händer vill hjälpa dem att bryta isoleringen genom att komma med i projektet. Det gör stor skillnad för människor, menar Mohamad och Madeleine (som är ordförande respektive sekreterare i föreningen). I dagsläget organiserar man 50 volontärer i sitt arbete.
Föreningen stöds ekonomiskt av kommunen och samarbete sker med flera parter, bland andra Svenska kyrkan/Domkyrkoförsamlingen och Röda korset. Just nu har föreningen fyra volontärer i Röda korsets verksamhet.

Starka händer strävar efter att växa i hela Sörmland, men först vill de att arbetet ska bli riktigt bra i Strängnäs. Nu samarbetar de med Tennisklubben. ”Har ni flera aktörer att tipsa om får ni gärna göra det”, säger Madeleine. Tips ges från auditoriet om att Länsstyrens kanske kan stödja.

Presidenten tackar Mohamad och Madeleine för att vi fått veta med om detta viktiga projekt och överlämnar ett värdebevis för en gåva vi skänkt till End Polio Now.
Den 24 oktober är World Polio Day. För att stödja det fortsatta arbetet med att utrota polio i världen har vi idag ett högre lottpris i vinlotteriet. Vinsten tillfaller Anders Pohlstrand.