Med stort engagemang berättar idag Jonas Helander, en av ägarna till EnergiEngagemang, som driver Sveriges största solcellspark. Var? Jo, i Strängnäs.
Klubbens president Kai Olsson hälsar idag 25 personer, varav 19 egna medlemmar, välkomna till lunchmötet. Vi välkomnar våra gäster med en applåd. Kai uppmanar oss, om vi har problem med att anmäla oss till lunchmötet, att skicka ett sms till programchefen Helena Hallgarn eller till honom själv så registrerar de er anmälan.
Idag har vi vinlotteri och vinsten kammas hem av Georgios Dukakis.

Dagens föredragshållare är Jonas Helander, projektutvecklingschef och en av tre ägare till EnergiEngagemang som driver bland annat solcellsparken vid infarten till Härad.
Solcellsparken som byggts tillsammans med HSB är ett lokalt projekt, även om det har ett stort värde både regionalt och nationellt. Företaget grundades 2012, har huvudkontor i Strängnäs och installerar solcellsanläggningar över hela Sverige. Just denna park är Sveriges största. Det är ett litet företag men ändå rikstäckande och stor i deras bransch.
Företaget började med små villainstallationer. Nu fokuserar de mer på lantbruk och solcellsparker. Branschen växer kraftigt. Endast 0, 5 % av den totala energin som produceras i Sverige kommer från solen. I Tyskland ligger motsvarande siffra på drygt 7 %. Optimal produktion i Sverige vore, enligt Energimyndigheten, att bidraget till elsystemet är 5-10 %. Ett mål som är rimligt att nå 2040, enligt myndigheten. Solenergin är ett komplement till kärnkraften, som ligger som en bottenplatta. Solenergin ska ses som en avlastning till vattenkraften. Den här resan kan inte bara göras på villatak, utan måste också göras i solcellsparker, menar Jonas Helander.

Inför byggandet av solcellsparken i Strängnäs behövde en del utgrävningar göras, vid vilka några eldstäder från vikingatiden hittades. Efter att man konstaterat vad som fanns lät man gräva igen fynden. Jonas Helander hade gärna sett att man lyft upp något av dem för att visa allmänheten hur en värmekälla från vikingatiden kunde se ut, relaterat till hur modern teknik kan vara utformad.

Anläggningen kommer att kompletteras med en så kallad Solar Walk, en slags gång där man i utbildningssyfte kan ta emot gäster från skolor och andra intresserade.
En fråga som ställs från auditoriet är hur solenergin lagras under mulna dagar. Svaret är att en mulen dag som denna lagras ingenting. En dag när solen skiner försörjer solcellsparken hela Strängnäs. HSB har elavtal till en av sina bostadsrättsföreningar som nu köper billig el i 30 år. Nyckeln är nyproducerad grön energi. Sevab är också inkopplat.
Frågor kom också upp gällande bländning för bilister som kör på E20, något vi kunnat läsa om i lokaltidningen. Det stämmer, säger Jonas Helander, att reflektion har uppstått under sommaren (juni och juli) kl 17.45 – 18.15. Vägverket och kommunen utreder frågan. Vad är bländning och vad är trafikrisk? Ska man bygga en vall, sätta upp en varningsskylt eller vidta någon annan åtgärd? Företaget inväntar nu vad svaret ska bli.

Vilka fler planer finns i Sverige för att vi ska nå målet om 5-10 %? Hur bör man använda mark i Sverige? EnergiEngagemang har ett 35-årigt arrendeavtal med Strängnäs kommun. Företaget har också ett projekt med Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU, om att mellan solpanelerna odla solparksgröda som inte går högre än 80 cm. Då kommer nämligen pollinerare. Det finns mycket finurligt man kan göra, menar Jonas Helander. Ju mer närproducerat desto bättre. Vi kommer i en inte alltför avlägsen framtid få se solcellsparker där privatpersoner kan få köpa sina andelar.

Jonas Helander avslutar med att tipsa om deras hemsida för oss som blir nyfikna på mer kring EnergiEngagemang, www.energiengagemang.se och det märks att denne företrädare för företaget brinner av engagemang för deras produkt.
Presidenten tackar så mycket för det intressanta föredraget och överlämnar ett värdebevis gällande en gåva till End Polio Now.

Programchefen tipsar om nästa veckas föredrag, då Emma Hjelm från kommunens kontaktcenter gästar oss och veckan därpå då vi troligen intar Thomas arena för att lyssna på docenten i psykologi vid Uppsala universitet, Nazar Akrami.