Vid tisdagens lunchmöte fick vi en omgång med rotariana med oss hem, genom presidentens tankar om kommande verksamhetsår samt information om ShelterBox och ClubRunner.
Dagens lunchmöte inleds med att vår medlem Jeanette Karlsson berättar om ShelterBoxen, som i år firar 20 år. Jeanette har engagerat sig i detta arbete i tio år och vår klubb har skänkt totalt 91 808 kr, varav 2 880 kr samlades in under förra året.

ShelterBoxen är en koffert innehållande katastrofhjälp, som Rotary världen över är delaktigt i att samla in medel till. Verksamheten startade i England, där det idag finns tre lager. Rotarys medlemmar ska alla känna att vi är med och bidrar till att hjälp kommer fram då något område i världen drabbas av katastrof. Boxen innehåller bland mycket annat tält, spadar, husgeråd och något roligt för barnen.

För några år sedan var det möjligt att följa ”sin” ShelterBox ut i världen och få veta var den hamnade. Detta är inte längre möjligt, då verksamheten blivit så omfattade. Genom att anmäla sig till nyhetsbrev som kommer en gång per månad kan man följa verksamheten. Information finns också på Rotarys hemsida. Som rotarian kan man själv, efter att ha genomgått en utbildning, åka ut och hjälpa till för att få en ShelterBox på plats.

Medan Jeanette pratar rullar en bildvisning från katastrofområden där ShelterBoxar gjort skillnad. Rotary syns genom sin logotype på både box och tält. En box kostar ca 8000 kr. Vi har samlat in pengar vid olika evenemang, t ex julkonsert i domkyrkan. Vi kan skänka gåvor till SehlterBoxen, t ex när vi använder värdebevis som tack till en föreläsare.
Efter det inledande anförandet hälsar presidenten Kai Olsson oss välkomna och berättar att vi är 14 medlemmar på plats och en gäst.

IT-samordnare Sofie Rundgren berättar därefter och visar oss hur vårt webbverktyg ClubRunner fungerar, från inlogg via informationinhämtning till hur jag kan skicka mejl till medlemmar och lägga till vänner man vill ska få del av vårt nyhetsbrev. Sofie är ansvarig för hur hemsidan ser ut och uppmuntrar oss att höra av oss med synpunkter. ClubRunner är ett roligt verktyg att jobba i. Här kan vi läsa referatet som sekreteraren lägger ut efter mötena och programchefen lägger in våra program. Hemsidan ska också rikta sig till intresserade icke-medlemmar. Sofie berättar också om ClubRunners app som finns att ladda ner till sin smartphone. Det är mycket användarvänlig och du når snabbt och enkelt tillgänglig information. Du kan också se vad de har för sig på distriktet.

Som sista punkt i dagens rotariana berättar presidenten om verksamhetsplan 2020/2021.
Säsongen har inletts med utomhusmöten och sedan förra veckan har vi ”gått in” på Elsas Kantin. Covid19 ställer krav på distans och antal deltagare. Webbmöten är ett alternativ, och det kan ha sina fördelar men vi provar tills vidare med ett begränsat antal på Elsas. Observera att det numera är föranmälan som gäller. Anmäl gärna också en gäst! Det framgår i veckobrevet hur du gör för att anmäla.

Vi har haft kontakt med systerklubbarna i kommunen om att eventuellt dela program. Vi har ett engagemang i Projekt Rädda Östersjön, som är ett samverkansprojekt med andra rotarydistrikt i nio länder runt Östersjön. Kanske kan vi skapa ytterligare något projekt? Vi vill engagera våra medlemmar att ge idéer till både projekt och föredrag.
Distriktsguvernören uppmuntrar oss att tänka kring hur vi kan vi öka trivsel och stolthet. Vi vill förstås rekrytera nya medlemmar och målet är fem nya medlemmar under verksamhetsåret. I styrelsen har vi satt som mål att varje styrelsemedlem bjuder in en person. Kai uppmuntrar alla att invitera gäster. Berätta för dem om vilka projekt vi har i klubben. Att vara rotarian är, förutom ett yrkesnätverk, att ägna sig åt osjälviskt tjänande och göra saker tillsammans.

Dagens vinlotteri vanns av Arne Rutgersson.

Presidenten tackar för visat intresse och berätta att vår distriktsguvernör kommer vid nästa tisdagsmöte. Väl mött då!