Distriktsguvernör Claes Nilsson gästar denna tisdag vår klubb och talar personligt och varmt om engagemanget i Rotary.
President Kai Olsson hälsar alla välkomna och det vill idag säga 16 personer, varav två gäster. Han och programchef Helena Hallgarn puffar för ett par kommande program, dels nästa veckas föredrag av Johan Skördare, VD för Energiengagemang AB som driver solcellsanläggningen nära Härad och dels ett föredrag som äger rum den 13 oktober, som handlar om personlighetsbedömningar online. Då kommer docent Nazar Akrami från Uppsala universitet och vi håller troligen till i Thomas Arena. Ta gärna med er gäster! Presidenten påminner oss också om att anmäla oss till luncherna före kl 12 på måndagar.

Därmed lämnas ordet till Claes Nilsson, vår distriktsguvernör, rotarian sedan 1992 och agronom till yrket. Lottie Orrvik, medlem i Mariefredsklubben presenterar sig också. Hon arbetar tillsammans med Claes och har presidentsamråd som sin främsta uppgift. Distriktsguvernören presenterar världspresidenten för detta år. Han är tysk och heter Holger Knaack. Claes Nilsson tycker personligen att måttot som världspresidenten valt är mycket användbart: Rotary Opens Opportunities (Rotary öppnar möjligheter).

Två frågor som en rotarian bör kunna svara snabbt på är: 1. Vad är Rotary? Claes Nilsson brukar själv svara på följande sätt. Rotary är ett globalt kompetensnätverk för människor med ett socialt engagemang. Tidigare pratade vi mycket om yrkesnätverk. Idag stannar man inte i ett yrke hela sitt verksamma liv. Kompetens känns mer användbart. När man går i pension behöver man inte lämna Rotary på grund av att man inte är yrkesverksam längre. Ingen ålder är fel för att gå med i Rotary.
2. Vad gör Rotary? Här svarar Claes Nilsson: Öppnar fantastiska möjligheter. Det består av två delar: Allt som vi gör för oss själva och allt vi gör för andra människor. Vad har Rotary öppnat för möjligheter för dig? När det gäller andra har Rotary bidragit till att människor blivit fria från polio och fått tillgång till rent vatten. Rotary ger också helt olika värden i olika skeden i livet. Som student har du möjlighet att söka stipendium och ge dig ut i världen – eller ta hem världen för den delen genom att ta emot en student. Som yrkesverksam knyter du ett närverk till dig som du kan ha stor glädje av, och som lite äldre kan Rotary bidra till kontakt och lunch med gamla kompisar en gång i veckan.
Claes Nilsson har arbetat med End Polio Now sedan 1980-talet och han gläds över milstolpar som när Indien förklarades poliofritt 2014 och nu senast Afrika, 2020. När det gäller polioutrotningen kan vi inte släppa taget nu utan behöver hålla i tills vi är färdiga. Claes Nilssons ambition är att alla klubbar i distriktet ska skänka något till End Polio Now under året, om så bara en hundring.

Men, menar distriktsguvernören – och det är inte det minst viktiga – i Rotary bidrar vi inte bara med pengar, utan också med vår tid och vårt engagemang. Vi ska bryta den negativa trend vi haft i många år, med färre antal klubbar, färre antal medlemmar och mindre engagemang i samhället. Inför denna utmaning ser Claes Nilsson fem ingångar:
1. Ta hand om de medlemmar vi har! Uppmuntra dem att vilja komma och ta med vänner.
2. Starta och driv engagerande projekt! Där kan lokala projekt vara lättare att driva än lite mer omfattande. Lokala projekt blir synliga på ett annat sätt och kan också engagera lokala företag. Korta projekt kan vara mer engagerande än långa.
3. Vi måste också starta nya klubbar! De vi har räcker inte. Sattelitklubbar är en möjlighet. Kring dem är det något lättare formalia. De har en ordförande och tillhör en moderklubb.
4. Ökat samarbete med lokala företag och lokala organisationer! Det går att hitta paket där det är till nytta även för företagen.
5. ClubRunner! Utnyttja det systemet på ett bra sätt. Vår klubb är pionjär, var tidigt ute.

Uppmana alla medlemmar att inventera sina kontakter: Känner jag någon i min bekantskapskrets som skulle ha glädje och nytta av att få vara med i Rotary och ta del av nätverket? Alla medlemmar uppmanas gör en scanning i sin vänkrets. Samla sedan dessa potentiella medlemmar i en mejllista. Skicka information till dem då och då. Ingången är Rotary öppnar möjligheter. Vilka möjligheter har Rotary öppnat för dig?

Avslutningsvis önskar världspresidenten Holger Knaack, via vår distriktsguvernör, klubben och presidenten lycka till. Claes Nilsson avslutar med att säga till presidenten: Du har två uppdragstagare: klubben och Holger.