I Fogdö kyrka fick vi en livfull beskrivning av Mats Wendt om pilgrimsleden på Fogdölandet
Presidenten Kai Olsson hälsade välkommen till dagens Rotarymöte förlagt till Fogdö och Rolf Persson till ”sin” kyrka. Eftersom kyrkoherde Linus Jaehnke blivit sjuk var det komminister Mats Wendt som bjöd in till kyrkan och en föreläsning om Fogdöns pilgrimsleder.
Ordet pilgrim kommer från latinets peregrinus som betyder ungefär resa utomlands/ den som kommer fjärran ifrån. Pilgrimsvandrandet började tidigt i fornkyrkan då man gick till apostlarnas och helgonens gravar i det Heliga Landet för att be. Under de medeltida korstågen blev det farligt att färdas dit och pilgrimsvandringar genomfördes då på närmre håll, bl.a kring Trondheim och Vadstena, för att helt förbjudas i Sverige efter reformationen.
Ett bredare intresse för pilgrimsvandringar uppstod igen på 1900-talet. På Fogdölandet anlades i början av 2000-talet i etapper en nära åtta mil utmärkt led som i september 2011 invigdes av biskop emerita Caroline Krook. Arbetet genomfördes till större delen av ideella krafter. Leden, Etapp1, tar sin början vid St Eskils källa och sträcker sig i Etapp 3 till Björsund.
 Bilder av konstföremål från de fyra kyrkorna i Vårfruberga- Härads församling –Fogdö, Vansö, Härad och Helgarö – pryder en del av de stolpar som utmärker sträckorna. På vandringen kan man också ta del av Frälsarkransen med dess pärlor, ett redskap för meditation med hjälp av psalmverser och bibelord. Höjdpunkter på vandringen är bland annat Vårfruberga klosterruin, Edeby gods och fornlämningar i pastorala idyller.
För att binda ihop hela kommunen har leder påbörjats i Stallarholmen mot Toresund och tankar finns även på att knyta ihop vår kommun med Eskilstuna.
Mats Wendt framhöll att ett allt större intresse för vandringar inte minst i dessa Corona tider har förmärkts. Även unga människor som en del i sin konfirmationsundervisning gör pilgrimsvandringar till bland annat Santiago de Compostela och Assisi.
För en pilgrim finns sju nyckelord: LÅNGSAMHETEN, FRIHETEN, ENKELHETEN, TYSTNADEN, DELANDET, ANDLIGHETEN

Mötet avslutades med att deltagarna intog sin medhavda lunch i församlingshemmet och att Presidenten och Helena Hallgarn informerade om kommande veckors aktiviteter. Närmast i tid är Rotary DM i golf 2020 på Gripsholms Golfklubb som går av stapeln på fredag den 4.9 Se i övrigt Veckobrevet som kommer på mailen och i ClubRunner.