Lantmästare och livsnjutare Anders Norlén besökte denna tisdag klubben och berättade om sin resa från gräsmatteodlare till grönsaks- och bärodlare.

Vi var totalt 19 personer på mötet, 15 egna medlemmar och fyra gäster varav Anders var en.
Mötet startades av Karin Nilsson som tog tillfället i akt att med lite fördröjning gratulera Anna Notander som fyllde 80-år den 5/3. Fina ord, lyckönskningar samt en bukett delades ut.
Anna tackade och lät meddela att hon, trots att hon inte vill identifiera sig som 80 och därför inte ställt till med något kalas, har firats var dag sedan födelsedagen.
Karin lät meddela att på lördag åker hon till Sictonia gården för att fira vår äldste medlem Kjell Kvidal, vill man följa med så skal man anmäla detta till Karin.

Magnus är ursprungligen från Uppsala född 1979, barn till två läkare. 1959 kom Magnus pappa första gången till Selaön, skaffade några år senare sommarstuga i Karlslunds. Kilfröslunda gård köpte familjen sedan 1999.
Efter att ha odlat gräsmatta på Mats Bartlings marker startade Magnus för te år sedan verksamhet på gården och odlar idag ett 40-tal olika grödor. Största grödan är jordgubbar och denna verksamhetsgren fortsätter växa, förra året 2 ha i år 5 ha. 80 ton jordgubbar under en säsong. Till sommaren kommer vi kunna köpa jordgubbar på torget i både Mariefred och Strängnäs. Förra sommaren kunde man inte ta in plockare och då sålde man endast jordgubbar för självplock.

Verksamheten startades för tre år sedan och förhoppningen är att den snart skall börja bära frukt i form av lönsamhet. På grund av stora investeringar och en pandemi så består i dags läget njutningen fram för allt av att få odla men även i att se företaget utvecklas. Nöjda kunder är också en anledning till njutning.

Säljer 90 % av allt som odlas direkt till slutkund. Stor del av försäljningen sker genom Rekoringar genom Facebook. I denna försäljning har man sett en dipp efter att krogar öppnade i höstas. Som exempel på detta så berättade Magnus att vid den leverans till Sollentuna ikväll så har endast ett tiotal av de 13000 som ringen består av beställt.
Svårt att rekrytera personal, dyra energi priser är utmaningar som man har.

Till 90 % sker allt jobb på gården genom manuella processer.

Tidiga morgnar och sena kvällar men möjligheten att göra det man njuter av att göra driver Magnus och hans kollega tillika sambo Liliya. Även Liliya deltog på mötet.

Magnus avtackades med att klubben skänker pengar till End polio now.

Vi fick möjligheten att köpa champinjoner samt vitkål.