Publicerad av Kai Olsson den 16 Mar 2022
Presidenten informerade om Rotary hjälper aktionen till stöd för Ukraina. Vi inom distrikt 2370 har samlat in ganska mycket pengar redan, just nu 141 100. Insamling totalt från alla klubbar per 220306 uppgår till 1 673 595 kr. Denna summa dubbleras av Akelius Foundation.
Behållning från Jazzkvällen den 4 maj kommer att gå till Rotary hjälper i Ukraina.
En Fredsmanifestation kommer att hållas i domkyrkan kl 15.00 nu på lördag den 12 mars med körer, orgelmusik och tal. Arrangörer är Svenska kyrkan, Röda Korset med flera organisationer
Ämnet för dagen Strängnäs Internationella kvinnoförening hade underrubriken Mångfald, samverkan och gemenskap
Andrea Mörner,  ordförande i Strängnäs Internationella kvinnoförening,  berättade att hon själv kommer ifrån Ungern. Andrea arbetar idag på Alfa Laval i Tumba som Project manager och med ansvar för inköp.
Föreningen Strängnäs Internationella Kvinnoförening grundades 2013 av Elsy Hedlund och några kvinnor med henne. Syftet: Att kvinnor hjälper kvinnor genom att vägleda och skapa träffpunkter och ge sällskap på vägen.
Strängnäs Internationella Kvinnoförening arbetar för mångfald, gemenskap och jämställdhet med målet att skapa en plats i det svenska samhället genom det svenska språket och den svenska kulturen.
Strängnäs Internationella Kvinnoförening har 60 medlemmar från olika länder.

Föreningen erbjuder olika aktiviteter och ger information. De försöker skapa olika kurser/studiecirklar då att börja prata är ett framgångsrecept. På Internationella kvinnodagen, Morsdag och Orange Day anordnar de olika event.
Strängnäs Internationella Kvinnoförening samarbetar med Strängnäs kommun och Arbetsförmedlingen. De skapar möjlighet för praktik som kan leda till ett arbete. Några av de som arbetat på Strängnäs Internationella Kvinnoförening har nu gått vidare till andra arbeten vilket är ett bevis för att deras stödinsatser är lönsamma.
Strängnäs Internationella Kvinnoförening vill uppmärksamma på de svårigheter som kvinnor upplever när de kommer till Sverige.
  • Språket
  • Chansen att få göra något
Andrea Mörner ställer frågan: Hur kan vi hjälpa medlemmarna? och svarar
Genom att ge dem en chans till praktik, träning eller anställning.
Hon efterfrågar vidare tips på vilken utbildning/praktik som  skulle vara intressant för nyanlända kvinnor.
Strängnäs Internationella Kvinnoförening har börjat utarbeta en plan för att ta hand om kvinnor från Ukraina med de som har erfarenhet från liknande situationer.
Caroline Kass Barsom, som kommer ifrån Syrien, berättade om sin resa och om sig själv. Caroline har bott i Sverige sedan 2015. Hon studerade i Syrien och arbetade med bokföring där. I Sverige har Caroline bl.a. arbetat på Strängnäs kommun. Hon anser att arbete betyder mycket för att kunna utveckla sig.
Strängnäs Internationella Kvinnoförening fortsätter utvecklingen med att hitta kvinnor från flera länder bl.a. genom att besöka SFI och informera om sin verksamhet.