Höstterminens första möte gästas vi av två representanter från kommunen som presenterar utvecklingsplanerna för Larslunda.

Vår nytillträdda president Karin Nilsson hälsar 19 personer välkomna till Elsas Kantin denna tisdag, 14 egna medlemmar, en från Bisp Thomas och fyra övriga gäster.
Karin uttrycker stor glädje över att vi återigen kan träffas fysiskt och hopp om att det kan få fortsätta så. Hon informerar om att Alex på restaurangen vill att var och en anmäler vår närvaro vid luncherna direkt till restaurangen, via en särskild mejladress som skickas ut i nästa inbjudan.

Mötet fortsätter med utdelande av två stycken PHF-utmärkelser, till Eva Petré och Lars Johansson, allt enligt förra styrelsens beslut. Past president Kai Olsson läser upp motiveringarna och överlämnar nål och diplom. Därefter välkomnar vi Kekke Stadin som medlem, efter att hon invalts av styrelsen. Vi bildar ring och genomför en coronaanpassad välkomstceremoni för Kekke. Hon är professor emerita i historia vid Södertörns högskola och hon höll ett mycket intressant föredrag vid ett digitalt klubbmöte i våras. Klubbmästare Lotta Lind uppmuntrar närvarande medlemmar att skriva upp sig som gästvärd för ett lunchmöte under hösten.

Därefter övergår sammankomsten till att handla om Larslundas utveckling. Våra gästföreläsare Bosse Nordebrink och Stina Norrbom berättar i ord och bild om vad som redan byggts och vad som är på gång i detta expanderande idrottsområde. Visionen är att i samverkan med närings- och föreningslivet skapa framtidens frilufts- och idrottsområde, med ett brett utbud och mötesplats för alla åldrar, för hela kommunens invånare och besökare. Då gamla Tomasgymnasiet såldes 2008 upprättades ett hyresavtal för kommunen gällande sporthallen och simhallen, vilket går ut 2024. Tanken är att en sporthall och en simhall då ska stå klara i Larslunda. Där finns redan idag full verksamhet inom fotboll, gymnastik, padel, golf och bågskytte, Byggnation pågår av Friskis & Svettis. Utredningar pågår också för fortsatt planering av området. Projektering av sim- och sporthall är i full gång. Målbilden är att där ska finnas en variation av idrott och motionsanläggningar. Man vill skapa byggrätter där offentliga och privata aktörer blandas och man tänker sig att området byggs ut allt eftersom. Det ska vara en mötesplats där människor ska känna sig trygga. Det ska utgöra en välkomnande entré till staden och det ska vara lätt att ta sig dit. Detaljplanen beräknas vara antagen sommaren 2022. Friskis & Svettis öppnar januari 2022 och sim- och idrottshallarna beräknas vara klara hösten 2024. Simhallen ska innehålla tio banor, 200 publikplatser, två multibassänger (efter dialog med Region Sörmland) där man t ex kan ha rehab.

Presidenten tackar våra föredragshållare med varsitt värdebevis för End Polio Now och hälsar oss välkomna nästa tisdag igen.

Vinsten i dagens vinlotteri gick till Kai Olsson.