Hur känner man igen en sjöhjälte?

Rotarylunch 2022-10-18
Närvarande medlemmar 25
Gäster 1
Närvarande totalt 27

Dagens lunchpresentationer

Två av klubbens medlemmar höll sina kortfattade presentationer av sig själva, nämligen eventsarrangören Madeleine Brolin Clegg och juristen Lotta Lind.

Presidenten talar

Presidenten påminde de som eventuellt inte betalt årsavgiften att göra detta. Hon uppmanade alla närvarande att köpa polio-pennor. En penna kostar 30 kronor, som räcker till poliovaccin till ett barn.

Dagens föredrag

Kekke Stadin talade över ämnet Hur känner man igen en sjöhjälte.  Det handlade om hur det gick att känna igen amiraler och andra sjöofficerare innan det fanns uniformer, gradbeteckningar eller medaljer. Uniformer infördes i flottan först 1778.
Kekke talade om situationen under Nordiska sjuårskriget 1563 – 1570 mellan främst Sverige och Danmark. Svenskar och danskar vann sjöslagen ungefär varannan gång.  Utgångspunkten var porträtt av de svenska amiraler som under århundraden beskrivits som sjöhjältar, Jakob Bagge och Klas Horn samt danskarnas stora sjöhjälte Herluf Trolle. På 1500-talet var det mycket ovanligt i Sverige och Danmark att personer om inte var kungliga lät måla porträtt av sig.

Baretter, en slags hatt, visade att de hade en position med rätt att befalla och bli åtlydd. Den bars av alla befattningshavare, militära och civila och var en motsvarighet till kronan som kungens kännetecken. Handskar i vänster hand visade att de hade fått ett kungligt uppdrag. Efter att först Bagge, sedan Horn vunnit ett sjöslag var de huvudpersonerna i segertågen, en procession från fartygen upp till slottet. Troféer och danska krigsfångar visades upp och danskarna förödmjukades på olika sätt. Väl uppe på slottet dekorerades amiralerna med breda guldhalsband, som ett tecken på deras hjältestatus. Lägre officerare som visat mod fick silverarmband.

Dagens vinlotteri:
Dagens vinlotteri vanns utav Roland Lagerbrandt.