Välkomna till en presentation av Gellert Hardi-Kovacs om C-byrån-Sveriges hemliga underrättelse under andra världskriget!

Rotary Lunch 230228
Medlemmar: 29
Gäster: 4
Totalt: 33 personer

Information:
  • Påminner om anmälan till Elsas då det var 20 anmälda idag och 30 personer kom.
  • Insamling Turkiet via lista som skickades runt under lunchmötet.
  • Margaretha Furustrand skickar runt lista om gästvärd.

Dagens ämne:
Hemligast av alla - C-byrån
Välkomna till en presentation av Gellert Hardi-Kovacs om C-byrån-Sveriges hemliga underrättelse under andra världskriget.
Gellert berättar att han kom till Sverige 1992 tillsammans med sin mamma från Budapest.
Gellert började skriva böcker när han var ungkarl och har nu fru, två barn och bor i Strängnäs sedan två år tillbaka. Gellert har jobbat 14 år på Europaskolan och det var så han kom hit som lärare. Gellert skriver böcker på sin fritid, men tar även ledigt ibland för att skriva böcker för att stå på flera ben och utvecklas. Har även ägnat sig åt historisk forskning. Mellan åren 2008-2012 möjliggjorde UD detta med ett ekonomiskt stöd till forskningsprojektet Raoul Wallenberg. Gellert hittade många intressanta fakta kring Wallenbergs tid i Budapest bland annat okända händelser och kontakter som var avgörande för honom. Dessa fakta har sammanfattats i boken skymning över Budapest som utkom på Carlssons förlag i maj 2013, och i ungersk översättning två år senare. Sedan utkom böckerna Sovjetskämt och C-byrån. Gellert delar sin tid mellan lärarjobb och författandet och allt som hör därtill med marknadsföring och föredrag.
C-byrån
Flertal böcker och filmer har berört C-byrån men ingen har hittills sammanfattat deras historia. Boken C-byrån sammanfattar för första gången historien om den hemliga delen av den svenska militära underrättelsetjänsten under kriget. Från dess början som patruller vid norska och danska gränsen, till allt mer offensiva aktioner i ett flertal länder, som Baltikum, Finland, Ungern. Banbrytande samarbete med amerikaner, FRA, hemliga vapengömmor och vidlyftiga affärer med militär utrustning. Operation Stella Polaris och Twinkle, Westfield Mission, Kodnamn Onkel och Raoul Wallenberg. Dubbelspel med Wilhelm Canaris, avskydda av många och till slut undanskuffade av en regering som ville två sina händer.