Dagens möte delades av två programpunkter.

Jan Persson, Rosie Persson och Oksana gästade oss för att berätta om flyktingboende på Fogdön och dess utmaningar.

Ann-Kathrine Mattsson från Försvarsutbildarna besökte oss och drog en väldigt förkortad version av vad  man bör tänka på och vilka förberedelse man bör göra för att vara förberedd vid en krissituation.

President Karin Nilsson öppnade vårt möte lite tidigare än vanligt för att vi skulle hinna med båda de aktiviteter som stod på agendan för dagen.

Jan Persson berättade kort om hur det kom sig att Kilenkrysset kom att öppna upp boende för upp till 50 Ukrainska flyktingar ute på Fogdön. Det hela började med två familjer som kom i bilar som Riddermarks bil kört ner med för att hjälpa till vid gränsen och har idag 40 boenden och kan utökas med ytterligare två familjer till 50 personer. Boendet består i sex villor av olika storlek ock komfort. Kilenkrysset och Jan Persson har ingen ekonomisk vinning i detta och det lät han poängtera flera gånger det är endast en vilja att hjälpa utsatta människor som fick honom och hans familj att öppna upp.

Oksana kom hit i mitten av mars och har sedan dess på grund av sina språkkunskaper kunnat hjälpa till med kommunikation och stöttning till den familjer som redan var på plats. Oksana kommer från Kiev där hon jobbade med att administrera internationella adoptioner av föräldralösa barn. Från en dag på jobbet till en annan på flykt med sina två barn och kläderna de hade på kroppen till ett boende i Strängnäs kommun. Oksana lämnade sin man, president i Kievs Rotaryklubb för att hals över huvud fly.

Rosie Persson Administratör på Kilenkrysset arbetar i dag till större delaen av sina dagar med att hjälpa de som i de sex villorna på Fogdön.

En väldigt förkortat version bidrog till att vi bjöds in att i Kilenkryssets lokaler träffa fler av de som kommit till Strängnäs från Ukraina samt ta del av deras berättelser samt se filmer som man spelat in.

En projektgrupp kommer att sättas ihop inom klubben för att ta reda på hur vi kan stötta.

Ann-Kathrine Mattsson, från Försvarsutbildarna tog vid.
Försvarsutbildarna, en av 18 försvarsorganisationer, som fram för allt arbetar med att ta fram informationsmaterial såväl för den enskilde men även för försvarsmakten.
Vi fick en väldigt komprimerad information baserad på en 3 timmars information. Tre planerade informationsträffar, För din säkerhet,  i Strängnäs med omnejd som man kan anmäla sig till är:
25/4 Multeum
11/5 Åker
11//6 Arsenalen
På https://www.forsvarsutbildarna.se/utbildning/ listas samtliga planerade utbildningar och där kan an anmäla sig till något av de tre nämnda tillfällena.

I störst möjliga mån skall vi kunna ta hand om oss själva i en vecka. För detta behöver man vara förberedd och ha en "krislåda". Varje person behöver ha sin egen personliga krislåda eftersom de behov man har är väldigt individuella. Tre tips på saker som denna låda bör innehålla:
Tvättcreme
Vattenrenande
Ficklampa, radio, laddare med solceller

Tips på var an kan hitta information och bra appar.
Krisinformation.se där finns bekräftad information samlad.
11313, tjänst som levereras av SOS alarm, två vägs kommunikation där allmänheten både kan lämna info och få info.
112 appen -> din GPS position

Lite andra tips:
Kan lagra vatten rätt förvarat i 2 år.
Om krisen kommer finns på msb.se så att man kan ladda ner eller beställa.
Fixa din krislåda, kan lagras i huset på hyllor etc.
Fifo eller krisdagar då man äter ur för att det få rotation.
Träna med barnbarnen under leksamma former.
Alltid halvfull tank i bilen.