Anna driver Väsby Lantbruk & Hund på Fogdön och föder upp Labrador retriever och Amerikansk cockerspaniel.
Som en naturlig del av hundintresset blev Anna Geschwindt auktoriserad internationell domare på raserna Labrador retriever, Flat coated retriever, Amerikansk cocker spaniel och Engelsk springer spaniel år 2002
Hon har haft förmånen att få döma i många länder bl.a. Norge, Finland, Danmark, USA och Ryssland.

Anna Geschwindt visade bilder och berättade om vad arbetet som domare innebär.
Totalt arrangeras drygt 600 hundutställningar i Sverige varje år.
  • Ca 120 000 hundar ställs ut varje år.
  • Ca 250 auktoriserade svenska exteriördomare
  • Utställningar genomförs som avelsutvärdering
Domarens ansvar och hundens hälsa:
Från 2014 bedrivs ett arbete med att motverka hundars exteriöra överdrifter. Samarbete sker mellan de nordiska ländernas kennelklubbar och särskilda rasspecifika domaranvisningar utges.
Ett kontinuerligt och omfattande samarbete mellan exteriördomare, berörda ras-och specialklubbar, veterinärmedicinskt sakkunniga och tillgänglig försäkringsstatistik bedrivs
Kontinuerliga exteriör – och domarkonferenser hålles vart 5:e respektive vart 10:e år.
Anna gick även igenom vad som är exteriördomarens ansvar och utställarens ansvar och vilka formella krav och personliga erfarenheter som erfordras.
Anna berättade om vad som krävs för att bli domare. Utbildningen innebär:
  • Central kurs 3 dagar
  • Teoretiskt centralprov
  • Praktiskt inträdesprov
  • Remissförfarande
  • Intervju
  • Preparandkurs
  • Elevtjänstgöring på hundutställningar
  • Aspiranttjänstgöringar på hundutställningar
  • Närvaro vid praktiskt bruks, jakt- och vallhundsprov.

Anna berättade att allt ska beskrivas när man är internationell domare. Alla hundar/ägare får en skriftlig kritik med sig hem. Domaren ska kunna motivera sin prissättning och kunna beskriva hundens både förtjänster och mindre goda sidor.
Man blir inte rik på att döma hundar. Arvodet är 1250 kronor samt mat, logi och reseersättning. Domaruppdragen kan skilja sig åt - från Crufts, världens största hundutställning i Birmingham med ca 22 000 deltagande hundar, till en hundutställning i ett ridhus i Piteå där det är kallt, dammigt och blött.