Elhandel idag - riskfylld verksamhet?
Elhandel idag
Rotarylunch 2022-11-08

Närvarande:
18 medlemmar
2 gäster
Närvarande totalt 20 personer

Dagens korta lunchpresentationer
Gjordes idag av Eva Ulvsbäck och Ulf Lindén.

Anna informerade om den konsert som ska hållas i Mariefreds kyrka till förmån för Ukraina.

Dagens föredrag
Anders Gradin från Eskilstuna-Strängnäs Energi och miljö talade om elhandel idag. Elhandel betecknade han som ”Risky Business”, då det handlar om att hantera ekonomiska risker. El köps på marknaden – Nasdaq – och elmarknaden blir allt mer europeisk.
Våra elpriser påverkas av priserna i närliggande områden och i grannländerna. Så om vi exempelvis säljer el dyrt till Tyskland blir också våra priser högre. Ju mer elkablar till andra länder, desto dyrare el för oss. Sverige exporterar mer el än vi importerar och exporten är större än någonsin tidigare.
Volatiliteten, svängningarna i elpriserna, är sedan ett knappt år tillbaka mycket större än tidigare. Det beror på balansen mellan tillgång och efterfrågan. Exempelvis, när det är kallt är efterfrågan hög och då blir också priset högre. Om det blåser kraftigt blir tillgången på el stor och det håller nere priserna. Variationerna i vindkraften skiljer mer än all kärnkraft när Sverige producerade som mest sådan. En orsak är att det inte byggt batterier för att lagra vindkraft när det är överskott. För att reglera variationerna används istället vattenkraften.
På kort sikt, denna vinter och kanske nästa år, kommer nog priserna att stiga för konsumenterna, men på lång sikt bör de gå ner då det byggs mer kraft.

Vinlotteriet:
Vinlotteriet vanns av Pelle Molin, som tackade med att sjunga vinvisan Tjocka fransyskor.