Annika Månsson delar med sig och berättar om missbruk.
Hur det var, vad som hände och hur det är nu
Hennes egen story!
ROTARY LUNCH 230328
Medlemmar: 25
Gäster: 1
Totalt: 26

Tänder ett ljus för Jan Welander som avled fredagen den 17 mars och skulle ha fyllt 90 år i april.

Dagens ämne: Det finns en utväg

Annika Månsson berättar om ämnet alkohol och hur det har påverkat henne. Det började med ett glas. Varningssignaler kom tidigt. Första sommarjobbet var på hotell Marstrand, som telefonist och då var Annika 17 år. Där jobbade många kompisar i samma ålder. Det var sommar, skärgårdsbåtar och det förekom alkohol och när hon kom hem från Marstrand hade hon ett sug. Efter sommaren började Annika på gymnasiet. Hemma förekom ingen alkohol. Träffade sin kärlek och gifte sig och fick tre barn ganska tätt. Flyttade till radhus och det sociala nätverk som skapades och med det alkohol som förekom. Jobbade på SEB banken och flyttade sedan till Luxemburg. Barnen var då 15, 13 och 8 år och bodde där i 4 år. I Luxemburg blev det mycket middagar och tillställningar. Barnen började reflektera över alkoholkonsumtionen. Träffade en läkare som skrev ut en medicin, men drickandet fortsatte och även ångest. Flyttade åter till Sverige och Stockholm och fick jobb på en holländsk bank och sedan på ett annat företag SEK. Läkaren fortsatte att skriva ut medicin. Hemma reagerade barnen och familjen led.
Via arbetet fick Annika hjälp av en läkare på Företagshälsovården och St Görans sjukhus samt Beckomberga för att få behandling och rehabilitering mot nykterhet. Kom till behandlingshem för att sedan få rehabilitering och kunskap om alkoholism. Gick sedan på AA möten och som var ett bra stöd. Annika kom sedan tillbaka till jobbet och gjorde ett fint arbete.

Annika berättar lite om AA gruppen, Anonyma Alkoholister och som är en gemenskap för att dela sina erfarenheter, lösa sina problem och tillfriskna från sin alkoholism och förbli nyktra.

Dagens vinst vinlotteriet:
Bengt Gustavsson