Strängnäs Rotarys tisdagslunch den 10 oktober 2023. Sofie Axelzon, författare från Strängnäs, berättade om sin senaste bok "De gula rosornas stad".

Närvarande: 29 personer varav 27 medlemmar och 2 gäster.

Sofie Axelzon, författare från Strängnäs, berättade om sin senaste bok "De gula rosornas stad". Som framgår av titel utspelar sig handlingen i Strängnäs, dels i nutid och dels under medeltiden. Handlingen inleds med att två rörmokare som jobbar i Marströmska huset vid Klostergatan hittar en gammal bok, som visar sig vara från 1400-talet.
Sofie presenterade bokens huvudpersoner som är Iris, en bokhistoriker och Hannes som är bibliotekarie i Roggebiblioteket, men också de älskande två i den gamla strängnässägnen om munken och nunnan, Sven präntare och nunnan Anna. Vi fick också veta lite om de platser som är centrala i boken, exempelvis de två klostren, Tullhuset, Galgholmen och likboden vid Gyllenhielmsgatan.

Vinlotteriet vanns av vår gäst Maria Wiik.