Pia Steensland tjänstledig docent Karolinska institutet gästade klubben och berättade om sin forskning inom beroende problematik.
Totalt 20 närvarande, 15 egna medlemmar och fem gäster hade tisdagen den 8 februari nöjet att få lyssna på ett väldigt intressant föredrag av Pia Steensland.
Mötet startade med att president Karin Nilsson hälsade alla välkomna och förmedlade den glädjen vi nog alla känner till att vi nu åter kan träffas igen.

Pia började med att kort presentera sig själv.
Flyttade till Strängnäs 2008 efter sex år i Kalifornien. Är utbildad farmaceut som efter sommarjobb på apotek ägnat sig åt forskning och är numer docent på KI. För närvarande är Pia tjänstledig på heltid för att kunna ägna sig åt sina uppdrag som ordförande för Sveriges Landsråd för Alkohol- och Narkotikafrågor, SLAN samt riksdagsledamot för KD.

Dagens föredrag ägnades dock åt den forskning som Pia bedrivit, forskning i vad som händer i hjärnan vid utveckling av ett beroende.
Man har genom forskning kunnat bevisa att beroende är en hjärnsjukdom.
Hjärnans struktur och funktion förändras vid utveckling av ett beroende.
Beroende är ärftligt sitter i ett 20 tal gener. Nedärvs fram för allt mellan far och son. Även miljöfaktorer påverkar om man utvecklar ett beroende eller ej.

Hjärnans belöningssystem där substansen dopamin har en betydande roll, har en stark koppling till minnet och även subtila truggers kan leda till återfall för en person  med ett beroende.

En drog kidnappar belöningssystemet, med ett beroende får man även försämrad impulskontroll.

En senare debut ger lägre risk för beroende eftersom hjärnan ej är färdigutvecklad förrän vid 25-30 års åldern.

Ett beroende är inte antingen eller utan är glidande skala, antalet kriterier enligt den kliniska definitionen (bild nedan) som stämmer överens ger olika "svårt" syndrom.
2-3 kriterier = lätt syndrom
4-5 kriterier = medelsvårt syndrom