Strängnäs Rotaryklubbs avslutningsmöte och presidentskifte ägde rum den 9 juni på altanen till Låsta Gårdshotell. Avgående president Eva Petré tackade för det gångna verksamhetsåret och önskade inkommande, Kai Olsson, all lycka med sitt presidentår. På behörigt avstånd från varandra i dessa coronatider njöt medlemmar och inbjuda av den vidunderliga utsikten, musikunderhållning och medhavd matsäck.

Tisdagen den 9 juni hälsade presidenten Eva Petré medlemmar och gäster välkomna till Strängnäs Rotaryklubbs avslutning för verksamhetsåret 2029/2020 på Låsta Gårdshotell. Eva tackade alla för det gångna året och beklagade att möjligheterna till möten p g a Corona epidemin under senare delen av våren begränsats, men var glad över att vi nu för tredje gången - de tidigare i Gorsingeholm och i Månssons trädgård - kunnat genomföra våra sammankomster utomhus och kunnat ha regelbundna styrelsemöten via nätet.

Medan de medhavda picknickkorgarna dukades upp ute på terrassen med utsikt över böljande raps- och sädesfält berättade sedan ägarna till Låsta säteri, Christina och Johan Wetterberg, om gårdens historia och gårdshotellets tillkomst.

Säteriet började byggas i början av 1600-talet och har byggts om många gånger sedan dess medan gårdshotellet tillkom 2008 i de gamla stall- och magasinsutrymmena. Christina och Johan berättade att de ville skapa något som de själva saknade, en blandning mellan hotell, vandrarhem och bed-and breakfast. Som avslutning på kvällen inbjöds alla att gå husesyn i de 13 rummen med 40 bäddar inredda i charmig traditionellt lantlig stil.

Medan maten avnjöts stod Charlotta och Jonas Lind för sång-och musikunderhållningen. Vi fick höra sånger av Mozart, Ted Järrestad, Björn Skifs och Lars Forsell och tillsammans sjunga ett par visor, bland annat Strängnässången, som få kände till. Det visade sig att Kåge Liefwendahl, som skrivit text och musik till denna sång, bott i en stuga på just Låsta säteri.

Presidenten avtackade den avgående styrelsen med presenter och blommor.

Till den inkommande presidenten, Kai Olsson, överlämnades högtidligen kedja och presidentnål med önskan om ett gott nytt Rotary år under hans ledning.

Kai Olsson tackade avgående presidenten Eva Petré och såg fram emot sitt kommande presidentskap även om han beklagade att omständigheterna med den rådande pandemin förmodligen skulle komma att prägla också början av nästa rotary år. Han inbjöd därför till höstens första möte också det utomhus tisdagen den 18 augusti på Ulvhäll.