Rotarylunch 2022-11-29
Medlemmar              26
Gäster                        5
Summa närvarande   31

Klubbmedlemmen Jan Erik Månsson talade om den fyrahundraåriga bakgrunden till dagens politiska situation i USA. Han kopplade det till nio nationer, alltså grupper med gemensamt språk, kultur, historia mm. De kom till Nordamerika i olika invandringsvågor från 1500-talet till och med 1800-talet och sökte sig till olika områden. Det var exempelvis Tidewater, aristokratiska engelsmän i Virginia och Maryland som satsade på tobaksodling och slavekonomi, Yankeedom, puritaner, ”Guds utvalda folk”, i nordost, Midlands, kväkare som slog sig ner i Pennsylvania och ytterligare sex grupper. De olika nationerna hade helt olika sätt att leva och olika ekonomiska system och skillnaderna har bestått även om slaveriet upphörde efter inbördeskriget. Det har även kulturstriderna mellan de olika nationerna. Den tydligaste markeringen av detta är Dixie line, gränsen mellan inbördeskrigets nordstater och sydstater.

Vinnare i vinlotteriet var Håkan Andersson