Vi välkomnar Johan Ejeborg, Strängnässonen, sportkommentatorn och reportern som varit anställd på Sveriges Television i snart 30 år.

ROTARY LUNCH 230509
Medlemmar: 26
Gäster: 2
Totalt: 28

Information:
Anna Notander berättade att 6 personer från klubben deltog i Oxelösund lördagen den 6 maj där de bland annat plockade skräp med gott resultat. På förmiddagen var det distriktskonferens med Rotariana.
Anna Notander uppdaterar oss om Ukraina projektet och som snart kommer att gå i land. Nu har man enats om projekt sjukhus och där de behöver 2 instrument och en apparat som Rotary kan hjälpa till med. Det sista handlar nu om att få ihop de sista pengarna och inväntar svar.

Dagens ämne:
Snart 30 år inom public service
Johan Ejeborg, tidigare Strängnäsbo, sportkommentatorn och reportern som varit anställd på Sveriges Television i snart 30 år.
Johan är uppvuxen i Strängnäs och som under sin uppväxt sysslade med mycket idrott. Johan har jobbat på SVT med sport i 30 år. Tidigare jobbade Johan på Strängnäs tidning och radio Sörmland.  Johan blev tipsad om att söka en tjänst på SVT och fick den.

Johan berättar om den digitala utvecklingen, upplösningar på tekniken och om mobiljournalistik. Johan visar sin dagliga utrustning (mobil, lampa och stativ) som har underlättat arbetet.

SVT har blivit prisbelönta för att vara duktiga på sitt arbete för bland annat jämställd sportjournalistik. I Sverige är damer bra inom idrott och som SVT följer. Johan berättar om den hårda konkurrensen för kanalen för att få tillgång till rättigheter att sända.  Populära sportsändningar är SM veckan och vinterstudion och som från början var ett sidospår. På SVT slipper vi alla reklamen. Klart att SVT kommer att sända OS.

Johan berättar om pappa Sven-Erik som blev 86 år var anledningen till Johans sportintresse. Sven-Erik hade själv ett sportintresse.  Johan berättar att han är duktig på att imitera och kan imitera ca 7-8 personer.  En av anledningarna till att Johan fick jobbet på SVT var just att han kunde imitera.
Johan berättar att han har varit med på 8 OS. Han var med sitt första OS 1996 Atlanta, USA. Sedan:
  • 2000 Sydney, Australien
  • 2004 Aten, Grekland
  • 2008 Peking, Kina
0ch så vidare……
Johan visar fina bilder från de upplevelser som han har varit med om.

Dagens vinnare Vinlotteriet:
Björn Persson