Vår klubbmedlem Anders Pohlstrand berättar om nödvattenförsörjning och hur hans företag POAN lyckats ta fram produkter som hjälper svenska kommuner att erbjuda bra service i krislägen.

Rotary lunch 220920
Antal medlemmar: 24
Gäster: 5
Totalt: 29

Dagen lunchpresentation
Idag berättade Lars Pihl, Ulf Janson och Karl Sundström om sina händelserika liv.

Dagens föredrag
Bakgrund:
Anders är född och uppvuxen i Etiopien och år 2019 gjorde Anders en rundresa i landet.
POAN står för POlstrand ANders. Varumärket POAN jobbar med tillfällig vattenförsörjning. POAN jobbar inte med vattenrening utan med tillfällig vattenförsörjning. År 2009 startade Tommy Jansson Aqua Support. Tommy hade fått frågan från kommunerna om säkerheten kring vatten. Frågan som uppkom var hur kommer det sig att man inte har kommit längre med vatten och tillfälligt vattenavbrott då det finns åtgärder för el. Principen för vatten är att köra dit vatten och pumpa in i fastigheten. Första idén var trycksatt nödvatten, men det var för dyrt att bygga. Anders berättar att han var i Nyköping vid ett tillfälle och som ville att de skulle ta fram ett vattensläp, men beskrev det som svårt då de var nya på marknaden. Tommy och Anders gick sedan skilda vägar. Anders bestämde sig för att fortsätta med tillfällig vattenförsörjning med släpvagnar och Tommy fortsatte med trycksatt nödvatten.
Anders har idag en medarbetare som heter Tomas Jonsson samt att Anders dotter hjälper till med administration.
Tillfällig vattenförsörjning:
När behöver man nödvatten? Det kan vara så att det inte finns något vatten i systemet eller att vattnet är otjänligt.
Hur blir det vattenavbrott ? Det kan bero på att vattenledningen går sönder och man måste stänga av vattnet.
Åtgärden då är ett tillfälligt tappställe och det kan se ut på olika sätt.
  • Combo aqua – bag in box principen. Det är ett kärl med vatten och sedan kan invånarna komma och hämta vatten med hjälp av tillhörande påsar.
  • VAKA – vattenkatastrofgruppen. Staten har skapat VAKA med Combo Aqua i containrar.
  • Även brandbilar kan bistå med vatten.

Anders visar bild på släpvagn med kåpa och hur släpvagnen ser ut under kåpan. Under kåpan finns en isolerad tank och en tappkran som ser till att inget vatten blir kvar i kranen för att förebygga att vattnet fryser. En nyhet är en kraftigt isolerad låda utan tank och istället en bag in box princip. Anders tillverkar släpvagnarna i Strängnäs, Gula rosornas företagsby. Anders Köper släpvagnar och bygger sedan vagnarna själva tillsammans med sin medarbetare Thomas. Anders har sålt släpvagnen till flera olika städer i Sverige.
Anders ger oss alla en vattenpåse.

Vinlotteriet:
Dagens vinnare av vinlotteriet vanns utav Arne Rutgersson