Det säger Pär Burge, uppväxt i Stallarholmen och numer bosatt i Strängnäs. Först officer vid S3 i Boden och senare press- och informationschef vid Norra militärdistriktet. Ett besök i Moskva ledde till en karriär vid Ikea Shopping Centres i Ryssland. Han har på plats upplevt Rysslands utveckling på gott och ont.

Vi välkomnar Pär Burge som dagens föredragshållare!

ROTARY LUNCH 230523
Medlemmar: 28
Gäster: 2
Totalt: 30

Info:
Ingen information presenterades idag.

Dagens ämne:
Jag har bott och arbetat 25% av livet i Ryssland

Det säger Pär Burge, uppväxt i Stallarholmen och numer bosatt i Strängnäs.
Pär har alltid varit intresserad av Ryssland.  Läste ryska på gymnasiet och besökte Ryssland, Moskva första gången 1981. På gymnasiet skrev även Pär ett arbete om Ryssland. Besöket i Moskva ledde till en karriär vid Ikea Shopping Centres i Ryssland. Han har på plats upplevt Rysslands utveckling på gott och ont.

Pär var först officer vid S3 i Boden och avancerade till major. Senare blev Pär press- och informationschef vid Norra militärdistriktet och hade som arbetsuppgift att han lyssnade på ryska förband för att störa den ryska trafiken. Pär blev sedan rekryterad för att arbeta i svenskt militärhistoriskt bibliotek och som tog honom till Moskva. Där träffade han författare och en person som tyckte att han skulle söka ett jobb på IKEA i Ryssland. IKEA i Ryssland var ett av Kamprads projekt. Det första IKEA byggdes i Moskva och det andra i S:t Petersburg.

Pär berättar om ett ytterligare projekt då han blev tillfrågad att bli marknadschef för ett köpcenter i Samara (Mega). I Samara bor 1,2 milj invånare. Samara fungerar som reservhuvudstad för Ryssland. Samara är en intressant stad med rymd- och flygindustri. Samara har även en fin strand med många badgäster. Pär berättar att projektet fungerade dåligt och kom i konflikt med myndigheter och stadsledningen samt konkurrens med företaget Viktor & Co. Det blev en besvärlig tid i Samara. Pär berättar att han fick sitt hem genomsökt och fick ha eskort när de körde bil, det var ”någon” som tyckte något och som gjorde det besvärligt för honom.

Pär blev sedan erbjuden en tjänst som köpcenterchef på MeGa vid Nizjnij Novgorod (ett furstendöme).  Köpcentret var på 140 000 kvm och hade 4 000 anställda och Pär blev chef för alltihopa. Därefter blev Pär erbjuden att ansvara för ett köpcenter i S:t Petersburg och där var han i 3 år.

Pär berättar att han har haft förmånen att bo centralt och med alla sorters människor.

Vinnare av dagens vinlotteri:
Madeleine Brolin Clegg