Online Registration
  • Registration for this event is now closed.
mar
Strängnäs
Online via zoom

Sweden

Domkyrkoberget – ett framtida centrum för möten inom kultur, bildning och samhälle

Lyssna på föredraget om det vinnande bidraget i arkitekttävlingen om Domkyrkoberget. Föredragshållare är Markus Grieser, arkitekten bakom det vinnande bidraget och strängnäsbo, och samarbetspartnern Lone-Pia Bach, professor i restaureringskonst på Kungliga Konsthögskolan.

Tävlingen om Strängnäs domkyrka har skett i två steg och inleddes redan år 2017 med en öppen allmän arkitekttävling. Arkitekten Markus Grieser hade då bott i Strängnäs i knappt två år.

Steg två i tävlingen om domkyrkan i Strängnäs och dess omgivningar vanns av Arkitektfirman AART i samarbete med Bach arkitekter. Leder arkitektteamet gör Markus Grieser som på egen hand lyckades gå vidare i tävlingens första steg.

Vinnarförslaget har mottot Stora och små möten – för stora och små och innehåller både nya byggnader samt restaurering och nya lösningar för kyrkobyggnaden.

– Domkyrkan på berget är väldigt påtaglig i stan med en levande verksamhet och det finns en stark vilja från domkyrkoförsamlingen, stiftet och kommunen att stärka området som mötesplats. Det var en allt för rolig uppgift för att låta bli att delta, säger han.

Eftersom hans dåvarande arbetsgivare bedömde att det inte fanns resurser för kontoret att delta, gick Markus Grieser in i tävlingen på egen hand.

– Jag ägnade kvällar och helger och det blev många promenader till Domkyrkoberget för att förstå sammanhanget. Det tog mycket tid men det var också väldigt kul, säger han.

När juryn bedömt de närmare 100 anonyma förslagen i steg ett, stod det klart att Markus Griesers förslag fanns bland de fem utvalda som skulle gå vidare.

– Jag hade kanske inte de mest avancerade visualiseringarna i min presentation och jag är glad för att juryn såg kvaliteten och potentialen i förslaget, säger Markus Grieser.

Inför steg två insåg han att han behövde trappa upp sitt team för att göra uppgiften rättvisa och ha en chans till seger. Det landade i att han arbetade vidare som ny partner i det danska arkitektkontoret AART, som nyligen startat kontor i Stockholm, och att han inledde samarbete med Bach arkitekter genom Lone-Pia Bach som även är professor i restaureringskonst på Kungliga Konsthögskolan.

– Det var otroligt kul att kunna lyfta in den extra kapaciteten i steg två. Strängnäs domkyrka är ett fantastiskt intressant exempel på den typ av komplexa miljöer vi som arkitekter allt mer behöver samverka kring, där det ingår både restaurering, ombyggnad, tillbyggnad och nybyggnad, säger Markus Grieser.

Markus Grieser tror att det var just balansen mellan respekten för kyrkans kulturhistoriska värden och den fysiska närheten mellan verksamheterna som var nyckeln till segern.

– Vi vågade bibehålla placeringen av det nya samlingshuset vid entréplatsen hyfsat nära kyrkobyggnaden. Det är ”toffelavstånd” mellan verksamheterna som biskopen hade som önskemål. Tilläggen ska vara kvalitativa och bilda en ny årsring. Det handlar om att utveckla en levande verksamhet och att lösa vår tids behov för en mötesplats för kyrkan, kultur och utbildning i staden, säger Markus Grieser.

Mötet sker digitalt och via zoom. Klicka på länk nedan för att delta. (Enklast är det om du först har laddat ner appen zoom, men det går också att delta direkt via webbläsare.)

Länk till zoom-mötet

Bjud gärna in gäster genom att vidarebefordra inbjudan till fler.